Det är ingen som över en dag skapar en framgångsrik blogg. Det är ingen som råkar bli bättre på att skriva. Det är inte slumpen som avgör att du får 10,000 följare på twitter. Det händer liksom inte över en natt. Det krävs tid och det krävs kontinuitet.

Det krävs också en plan för att bli framgångsrik, eller iaf för att få chansen att bli framgångsrik. Ett sätt att bli framgångsrik med sitt publicerade innehåll är förstås att skapa en plan, att skapa en redaktionell kalender.

 

Det här är en redaktionell kalender

En redaktionell kalender är ett verktyg som hjälper dig att planera ditt innehåll. Du kan använda den om du är ensambloggare, eller tillsammans med ett team. Du kanske tycker att din blogg inte är så stor att det krävs någon planering och översyn. Tro mig, det hjälper – även om det bara är du som ska blogga.

Kanske är det just därför som din blogg inte är så stor just nu, för att du inte har en plan för ditt bloggande, en struktur som du kan följa. Ett verktyg som hjälper dig att fokusera så att ditt innehåll blir så bra som det ska och gör att det publiceras i en takt som är lagom.

Det är möjligt att du är rädd för att din spontanitet ska gå förlorad. Du kan ha hur många förklaringar som helst för att vilja välja bort. Men har du egentligen gett det en ärlig chans, har du provat?

En redaktionell kalender kan vara något så enkelt som en papperskalender med gula notislappar. Eller också kan du använda excel och word om du tycker att det fungerar bättre. Vill du har verktyg som redan är anpassade kan CoSchedule eller Buffer vara alternativa appar att ladda ner och bädda in i ditt bloggande. När du väl har hittat hur är det bara att sätta igång.

 

Så här använder du en redaktionell kalender

Det är en otrolig befrielse och lättnad när du har fått ett helt års planering på plats och du kan få en helhetsbild av ditt innehåll. Med kalendern framför dig blir det enkelt att  både planera för andra evenemang och hålla tråden runt teman. De är ju redan markerade i kalendern.

Där har du dessutom helgdagar, konferenser eller branschevenemang inplanerade som gör att du enklare kan styra dina publiceringstillfällen. Med största sannolikhet vill du ha plats för att dela med dig från evenemang som har med din verksamhet att göra. Nu kan du planera in det också.

Markera helgdagar som är viktiga för din målgrupp och ditt företag. Inkludera planerade produktlanseringar, events och tävlingar. Det är specifika datum som du vill ha koll på som ska in i kalendern. Du kanske också vill planera innehåll som passar din nisch men inte är förknippade med datum och kan flyttas runt om det behövs.

Att skriva en längre serie bloggartiklar (som jag har gjort där den är artikeln ingår) runt samma tema är tacksamt. Inte bara för att det är enkelt att skriva alla inlägg i en följd vid ett tillfälle, utan också för att de sedan lätt kan omformas till t.ex. en e-bok.

En kalender hjälper dig att hålla koll på och planera för att publicera t.ex. en video i juni och en e-bok i oktober. Det är innehåll som tar länge tid att förbereda som kräver utrymme i kalendern. Men det kanske också krävs utrymme i budgeten. Genom att planera in det är det större chans att du faktiskt får ut riktigt bra innehåll under hela året.

 

Planering för varje månad

När du har bestämt hur mycket material som ska publiceras varje månad är det dags för att bli mer detaljerad. I en månadskalender lägger du till underrubriker som kanske kategori och/eller författare. Vem är det som ska skriva och vad ska det mer precist handla om. Kategorier är den uppdelning av ämnen som du har som sökord i din blogg.

Författarbeslutet handlar om att i god tid låta alla som ska bidra med inlägg få chans att skriva något riktigt innehållsrikt. Med tid och planering kan alla få möjlighet att leverera efter sin bästa förmåga.

Om du bara tänker från månad till månad, kan du ändå missa när innehåll sträcker sig utanför en månad. Det är lättare att glömma bort vad som kommer om en månad eller två om ditt fokus bara är på den aktuella månaden. Därför är månadsplaneringen bara en del i helheten.

Så här kan det se ut:
Vi föreställer oss att du har bestämt dig för att publicera tre inlägg/vecka. Du vet att trafiken är mindre på fredagar och du vill helst inte publicera på helgen. Måndagar brukar du normalt ha mest trafik. Därför bestämmer du dig för att publicera måndagar, tisdagar och torsdagar.

Ni är två som kan bidra med innehåll och du vet att den andra personen kan bidra med ett inlägg/vecka. Det betyder att två av dagarna är dina.

I ditt bloggbibliotek har du sex olika kategorier som du skulle vilja ha jämnt fördelat under året. Det betyder att du under fjorton dagar kommer att ha skrivit om varje kategori en gång.

I din kalender börjar du lägga ut inägg varje måndag, tisdag och torsdag. Men lägger förstås till att du är ansvarig för måndag och torsdag och din kollega för tisdagarna. Du delar också ut de olika kategorierna för varje tvåveckorsperiod.

Antingen är det redan självklart vilka kategorier som du och din kollega bemästrar bäst eller också fördelar du dem under månaden och året så att ni får skriva på lika många kategorier.

Med hjälp av andra kalenderpunkter som dina konferenser börjar du snart se ett mönster av teman och ämnen som du vill fokusera på. En stor del av din planering är nu gjord och du kan börja producera ditt material. För nu vet du vad du ska skriva om.

Jag vet inte hur du är, men kanske en redaktionell kalender kan vara en bra idé och något som du kan addera till din marknadsplan för året. När du ändå sätter dig ner och gör en planering går den här på ett kick att sätta ihop.

De flesta av oss vet att om vi är planerade och gör ett grundligt jobb först, kommer resultaten därefter. Många av oss kämpar fortfarande med att veta exakt hur vi tar oss till det där stället när bloggen blir etablerad. När det finns massor av innehåll publicerat och en del börjar citeras, kommenteras och delas – det är då det börjar dra potentiella kunder.

Så kavla upp ärmarna och börja planera.

%d bloggare gillar detta: