När jag först började prata om Sociala Medier och att skapa bra innehåll fanns det få undersökningar som bekräftade mina påstående. Då för snart 10 år sedan famlade jag i mörkret och hoppades att jag hade rätt. Det hade jag.

Idag finns det massor av undersökningar som visar vad som är det mest effektiva B2B-sättet att marknadsföra sig på. Normalt är jag inte en analytisk person, men ibland känns det otroligt skönt att luta sig tillbaka på färska undersökningar och få bekräftat att jag är på rätt väg.

Som t.ex. en bloggundersökning av Orbit Media som visar att många bloggar alldeles för sällan eller för oregelbundet. 46% bloggar från några gånger i månaden till väldigt oregelbundet. 54% bloggar åtminstone minst en gång i veckan eller mer. En annan undersökning från Content Marketing Institute visade motsvarande siffror på 41% och 59%. Det borde alltså vara klart att över 50% publicerar innehåll minst en gång i veckan eller mer.

De som lägger ner mest tid på varje inlägg publicerar också minst regelbundet. Det tar alldeles för mycket kraft att publicera ofta om inläggen tar mer än 3 timmar att skriva. Frågan är om det är kvantitet eller kvalitet som är det viktiga? Fler och fler hävdar att kvalitet går för kvantitet. Allra viktigast är ändå att det är regelbundet.

För sökmotorerna så är ett inlägg på ca 1,500 ord det mest optimala – de allra flesta inläggen har färre än 1,000 ord. I medeltal stannar det oftast runt 800.

3 av 4 har alltid bilder med i sina inlägg. En tredjedel väljer att skriva listor – ni vet:

  • 10 sätt att hänga upp en gardin
  • De 5 enklaste sätten att renovera en byrå
  • 7 steg att förbättra din hemsida

Med det sagt så är det också spännande att läsa följande statistik:

  • Bra innehåll ligger i topp på varför vi väljer att följa ett varumärke på Sociala Medier
  • B2B-företag som företagsbloggar genererar 67% mer leads
  • Hemsidor med blogginlägg har 97% fler indexerade länkar
  • Små företag som företagsbloggar genererar 126% mer leads än de som inte bloggar
  • Slutligen, företag med bloggar har 434% mer sidor som blir indexerade för sökmotorerna

Diagram2

 

Det är otroligt starka bevis för att företagsbloggandet eller skrivandet är viktigt för din verksamhet. 80% av B2B-företagen i en undersökning använder just bloggandet som en viktig del i sin marknadsföring. Av samma respondenter svarade 60% att bloggandet var en effektiv taktik. Det betyder också att 20% som bloggar inte upplever det som det bästa sättet att marknadsföra sig.

När väl allt det här innehållet är producerat måste det ju spridas på något sätt. I medeltal använder vi 6 kanaler för att sprida länkarna. Högst för B2B-bloggarnas spridning ligger LinkedIn på 94%, tätt följt av Twitter (88%) och Facebook (84%). Därefter kommer i fallande skala Youtube, Google+, SlideShare, Pinterest, Instagram och Vimeo.

 

Diagram1 http://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2014/10/2015_B2B_Research.pdf

 

Det spännande kommer vi till när vi jämför med hur effektiva de tycker att de olika kanalerna är. LinkedIn ligger fortfarande i topp med Twitter på andra plats. Men sen händer det saker. Facebook och Google+ faller ner betydligt. Så här ser det ut i fallande skala: Youtube, SlideShare, Vimeo, Facebook, Pinterest, Instagram och Google+.

Diagram3

http://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2014/10/2015_B2B_Research.pdf

 

Det mest utmanande är att konsekvent producera engagerande innehåll tätt följt av hur man mäter effektiviteten. Med i listan på svårigheter fanns förstås brist på kunskap både i den tekniska biten men också i skrivandet, för lite resurser och utmaningen att hitta variation.

 

Du behöver en plan, en strategi

För mig känns undersökningar som de här befriande. Oavsett hur stort företaget är så möter vi samma sorts utmaningar och har samma möjligheter. Verktygen för att kunna vara konsekvent, mäta eller producera kan vara helt kostnadsfria eller kosta en förmögenhet. Kanske ett verktyg är bättre än det andra, men väl publicerat ser mottagaren sällan någon skillnad.

Vad siffrorna ändå visar är att om du har en nedskriven strategi, går det lättare att räkna hem ett resultat. De företag som bara har en muntligt uttalad strategi är förstås på god väg. Men finns det nedskrivet, finns chans till uppföljning och korrigering, vilket bidrar till bättre resultat.

Många vill förstås bli bättre. Det de flesta vill blir bättre på är: strategier för att få innehållet att stämma med företagets övergripande mål. Hur du skapar större engagemang, en ständigt pågående debatt. Här finns också önskan om att kunna hur du blir mer personlig, berättar din historia, använder video m.m. m.m.

 

Du behöver bestämma vilken väg som är din

Du behöver som marknadsförare kunna flera saker. I den digitala världen behöver du vara som en svamp och suga in allt från alla möjliga håll. Som småföretagare är det omöjligt att hela tiden hålla sig uppdaterad på allt som förändras.

Trots att det är mitt arbete att jobba med kommunikation kan jag också känna att det ibland nästan är överväldigande. Jag förstår att småföretagare behöver hjälp. Det finns inte en chans på miljonen att ett litet företag kan slå sig igenom i bruset … om inte?

Titta på det här, en liten vingård i Frankrike som på bara ett par år lyckades slå sig in i Provence genom att tänka annorlunda i sin marknadsföring. Stephen, en amerikan som hade varit i ”the corporate world” under alldeles för många år bestämde sig för att ändra livsstil och flytta till Frankrike och köpa en vingård.

Han började videoblogga. Berättade sin historia enkelt och personligt. Men det var en film som blev viral, en film! Du har säkert sett den. Idag när jag skriver det här har den här filmen visats 9 789 447 gånger på YouTube.

 

 

Poängen är, han var konsekvent i det han gjorde. Han fortsatte fast det först inte gav så många följare eller gillare. Dessutom har han valt kanaler som stämmer med verksamheten. Här finns ingen Facebooksida eller LinkedInsida – här finns Youtube, Instagram, Pinterest och Twitter. Visuella kanaler och Twitter för att sprida länkar.

Ikväll ska jag på en tjejträff där jag ska ta med mig en förrätt som vi alla kan dela på. Jag hittade mitt recept hos Mirabeau: Provencal Aspargus TartNär Mirabeau väl hade kommit igång, blev det lättare att hitta nya ämnen, nya infallsvinklar och självklara teman för vad Provence, rosévin, Frankrike, sol, vind och värme står för.

I min egen verksamhet håller jag på att förbereda lanseringen av min Podcast. Innan jag går live vill jag vara tillräckligt förberedd. Jag har spelat in några provsnuttar men är inte riktigt nöjd ännu. Jag provar just nu olika verktyg och planerar innehåll för de första avsnitten. Så här kommer jag antagligen att sälja in den för att stämma med resten av mina tjänster och produkter:

PodCast-Image

 

Hur tänker du för din verksamhet och vad tror du om att jag går live i en Podcast? Kommentera gärna – jag vill så gärna höra dina tankar.

 

%d bloggare gillar detta: