Historieberättandet har räddat människor från faror långt innan den moderna civilisationen. Idag hjälper våra berättelser till att navigera i livet, få förståelse för vår samtid och stimulerar till motiverat agerande.

Historier hjälper också företag och varumärken att beskriva sitt agerande och varande. Varför finns dem och vad är deras syfte? Som småföretagare kan det ofta vara svårt att hitta just den där berättelsen som berättar vår historia.

Kanske kan den här lathunden hjälpa dig på vägen att hitta din berättelse och därmed beskriva ditt varumärke och ge förståelse för vart du är på väg. Fyll i under var och en av rubrikerna dina svar och tankar. Sen tar du dina anteckningar och fyller ut din text mer utförligt.

Nu kör vi…

 

Var i hela världen har du varit?

Alla storslagna resor börjar i en spännande miljö. Det gjorde din också. Tänk efter och beskriv var du har varit, var du befinner dig nu och vart du skulle vilja gå.

Sätt scenen för din berättelse och börja med slutet i åtanke.

 

Vem är din hjälte?

De flesta historier som blir återberättade har en hjälte. Hjältar kan se ut på många olika sätt. Ibland är hjältemodet inte så storslaget utan har bara påverkat ett fåtal. Hjälte kan man vara ändå. Beskriv din hjälte, dvs huvudpersonen i din berättelse, nämligen du.

Det är helt ok om du visar din sårbarhet. Den allra största delen av oss som tar del av historier älskar den som slår underifrån eller som är en motvillig hjälte.

Beskriv din hjälte som dras in i en handling genom påverkan utifrån eller kanske genom något som du gjorde.

 

Vad är det som står på spel?

I din historia, vad är det du vill åstadkomma? Det måste vara tillräckligt meningsfullt för att du ska känna motivation och komma igång och agera. Ibland finns det svårigheter och motstånd på vägen, men om du är tålmodig och ihärdig så vet du att det som hägrar där framme är värt det.

Måla upp den där ideala bilden som du ser lyser så klart där framme.

 

Ropa på äventyret

Ett äventyr kan vara ett tillfälle, antingen som du själv har åstadkommit, eller något som utlösts av yttre krafter, som på något sätt vände ditt liv upp och ner. Det var det där tillfället som fick dig att agera. Det där som motiverar och inspirerar.

Definiera ögonblicket som fick dig att sätta igång.

 

Skurkar, dimmor och sprickor

Vem och vad är det för motståndare och hinder som står i vägen för dig? Det kan vara en person, ett ställe, en sak eller oftast en kombination av alla. Kom ihåg dina egna tvivel, rädslor och tveksamheter samt inre demoner som du bär med dig.

Beskriv utförligt dina problem som du måste lösa.

 

In kliver din förebild

Alla hjältar har en förebild eller en mentor som genom sin klokhet bidrar med speciella insikter, erfarenheter, resurser och gåvor som gör att du faktiskt kan nå ditt mål. Vem är det som har funnits där för dig? Hur har hen eller de hjälpt dig på vägen?

Presentera din eller dina förebilder för oss.

 

Möta motstånd stärker

Precis när du står på sista steget för att nå till toppen verkar det alltid finnas ett sista men… ett sista motstånd. Det finns de som säger att om du inte har gått igenom svårigheter på vägen har du inte vad som krävs för att kalla dig hjälte.

Vad är det som gör att ditt mål fortfarande är svårt att nå, men gör att du suktar ännu mer att äntligen komma fram?

 

Segerns sötma

Med tanke på allt du nu har besegrat, vad har du klarat av som du är stolt över? Hur ser den ut, den där framgången du har nått? Framförallt, hur får den dig att känna?

 

Din historias sensmoral

Avsluta med att avslöja din sanning som knyter ihop din framgång med värderingar som dina läsare kan förstå. Vad är det för budskap du vill ge? Varför är den resa du gör värd att följa med på?

 

Fortsättningen följer

Hur ser din uppföljare ut? Varför vill du att din publik ska ansluta till din berättelse, knyta an och utveckla din resa? Vad vill du be dem om samtidigt som din berättelse fortsätter? Hur ser din framtid ut?

Så där… nu har du ett skal, en början, ett embryo till din berättelse. Kanske du kan utveckla någon del och bara snudda vid en annan. Men fyller du på i de flesta av rubrikerna kan jag garantera att du har tillräckligt för att motivera både dig själv och locka intressenter att följa dig på din resa.

 

 

Lycka till

PS… här hittar du mitt embryo, eller kanske det är hela min berättelse… DS

 

Lena Nordin-Andersson har drivit eget sedan 1998. Sedan 80-talet har hon jobbat med marknadsföring och kommunikation. Som frilansare, föreläsare och författare bidrar Lena med tankar runt Sociala Medier, Digital marknadsföring och personlig kommunikation.

%d bloggare gillar detta: