Egentligen är det inte så konstigt. Vid alla tillfällen i livet som betyder något, semestrar, födelsedagar, helger och andra festligheter så kommer kameran fram. Det är genom bilden som vi spar våra minnen. Vackra vyer och fantastiska måltider, allt vill vi föreviga i en bild. Sedan vi fick digitala bilder så är fotoalbumen dammiga och bortglömda i en bokhylla. Samtidigt så tittar vi allt mer sällan tillsammans på våra älskade minnen. Dessutom så har den digitala världen sett till att vi obegränsat kan knäppa kort efter kort efter kort.

Varje mobiltelefon gör det möjligt att ta foto när som helst och hur som helst. Och den sociala webben har gjort det möjligt att dela med sig på Facebook, Pinterest eller Twitter m.fl. Infographics är snart lika känt som Facebook. Bilder på hemsidor blir allt mer viktigt. Vi vet genom undersökningar att bilder ökar engagemanget i Sociala Medier, fler delningar och fler gillande. Så då blir frågan:

 

Hur kan du använda bilder till din fördel

Ju fler bilder du inkluderar i allt ditt publicerade material, ju fler är det som tittar. Eller, kanske ekvationen inte är riktigt så enkel. Men nästan. Krydda dina inlägg, artiklar och publicerade verk med bilder. Men se också till att publicera dina bilder på plattformar för delning av bilder. Som Pinterest t.ex. Jag håller precis på att lära mig att även bilder är både sök- och länkbara. Det betyder att en bild i min blogg som också ligger på t.ex. Pinterest kan spridas och ge ännu fler läsare till bloggen.

Bilder i artiklar är alltid välkomna. Men vi vet att det gynnar nyheter och sporten allra mest. Det finns undersökningar som visar att artiklar som innehåller bilder får 94% mer uppmärksamhet än artiklar utan bilder.

 

Bilder till e-handeln

Säljer du via webben är förstås bilder ännu viktigare. Då gäller det att ha högupplösta bilder som är inzoomningsbara. Kunderna vill kunna se detaljer. Faktum är att undersökningar visar att kunder värderar kvaliteten på varan mer genom en bild än produktinformation och betyg av andra. Se därför till att ha flera bilder av varje produkt, du mer du kan visa desto större blir chansen att kunden blir nöjd och köper.

Bilder till Facebook

Det finns ingenting som delas så mycket på Facebook som bilder. Men se till att välja relevanta bilder samtidigt som det är bilder som är värda att delas. Bilderna blir i lika hög grad som texten en del av ert varumärke. Bilderna ovan är bilder som varken ger eller tar till mitt varumärke, och sannerligen inte bilder som vill delas. Men kanske den här blomman är det. Ett arrangemang som jag själv gjorde på en kurs och fotade.

Hur använder du bilder? Har det gett resultat, får du mer trafik till din hemsida och fler delningar? Berätta och dela med er…

%d bloggare gillar detta: