Klicka här för att komma till bilden!

Jag har följt marknadsföringsgurun Seth Godin en tid, för att han alltid är före sin tid. Han sade redan för åtta år sedan: [Tweet ””Innehållsmarknadsföring är den enda marknadsföring vi har.” ”] Han relaterade främst till att traditionell marknadsföring är för pushig och gåpåig. Oavsett vad kunderna vill ha så trycker vi in våra budskap i deras huvuden och gör allt för att just vårt varumärke ska lämna ett avtryck. Det fungerar inte så bra som det har gjort.

Han menar att innehållsmarknadsföring inte är så aggressiv och pushig som den traditionella är. Att producera innehåll är ett sätt att ge följarna information som gör dem nyfikna, involverade och slutligen till trogna kunder.

Just nu har jag den stora förmånen att gå en kurs för Seth. Ni kan förstå att jag lyssnar och tar till mig med stora öron. Det var ju åtta år sedan han förutspådde framgången med innehåll och jag är imponerad över att han redan då kunde visualisera den situation vi har idag.

Det enda vi diskuterar i marknadsföringsbranschen är hur duktiga vi måste vara på att producera bra och värdefullt innehåll. Det är inte lätt. Det finns många utmaningar. Men titta på den här statistiken:

 

En strategi för framgång

Visste du t.ex. att 47% B2C-företagen som lyckas med sin innehållsmarknadsföring har sin strategi på plats. Fast… skam den som ljuger med statistik. Av de som har en dokumenterad strategi är det också 5% som misslyckas.

Antagligen är det just att småföretagen inte har sin strategi på plats som gör att de heller inte når några märkbara resultat. Min egen strategi är under omarbetning, men det finns ändå ett embryo och en tanke. En början som gör att jag åtminstone har styrfart.

Det värsta är kanske ändå när kvaliteten på text och innehåll är dålig. Nästan 70% av allt innehåll som publiceras påstås vara av låg eller t.o.m. dålig kvalitet. Det finns alltså mycket att göra och plats att ta om just ditt företag kan producera det där innehållet som sticker ut och är riktigt bra. Här är undersökningen som jag hittade siffrorna från, något gamla, så det borde vara ännu större siffror nu.

Personligen tycker jag att det absolut svåraste är att mäta resultatet av min aktivitet online. Jag är inte ensam att tycka att det är svårt. 67% av marknadsförarna i en undersökning av Altimeter Group visar att den enskilt svåraste utmaningen är just att mäta resultatet den digitala kommunikationen och marknadsföringen.

En annan sak som är svårt är att göra en budget. Vem ska göra jobbet? Hur lång tid får det ta? Vilka resurser är ok att använda? Ofta krävs det att innehållet skapas internt, dvs att det är någon som är väl insatt i verksamheten som formulerar innehållet. Det är inte alltid så lätt att lägga ut uppgifterna på en byrå. Den allra största utmaningen är ändå att regelbundet hitta uppslag och skapa attraktivt innehåll.

Här är lite statistik som ytterligare förstärker intrycket av att innehållsmarknadsföring är  det som flest företag ägnar sin tid och sina marknadsföringsresurser åt:

Facebook driver mest trafik

Det har blivit otroligt lätt att publicera foto och video genom bl.a. Sociala Medier. Det har också påverkat förutsättningarna för hur vi kan beröra, behaga och bevisa. Visste du t.ex. att Facebook driver 25% av all Internettrafik. Det är sanslöst mycket. Men inte nog med det – siffrorna för hur mycket mer som delas på Facebook än på de andra plattformarna är minst sagt imponerande.

Förutom när det gäller att dela bilder på mat där både Pinterest och Instagram är större än Facebook delas det 340% mer från FB-flöden än någon av de andra fyra stora plattformarna. Det finns all anledning att både skapa innehåll som är värt att dela och att se till att det syns på rätt kanaler.

LinkedIn är skapligt med när det gäller delningar av företagsrelaterade ämnen där de står för 21% av alla delningar. Så… igen, vilken kanal ska du synas på, vilket sorts innehåll är det du producerar?

Jag skulle vilja vara så kaxig att jag påstår att publicera innehåll som kunderna har nytta av, är den absolut viktigast marknadsföringen. Reklamvärlden består inte längre av kampanjer och erbjudande. Det handlar om att bygga bra relationer och bjuda in till dialog. Prova ska du få se.

Jag går just nu en till kurs (inte den för Seth) som heter Digitalakademin. Det är en kurs på fyra tillfällen som Almi Företagspartner och Google gemensamt har satt ihop för småföretagare i Örebro- och Västmanlands län. Leverantör av kursinnehåll och som håller i genomförandet är Mediakonsulterna.

De har en helt annan angreppsvinkel än Seth Godin och pratar mest om att mäta, jämföra och hålla koll på statistiken. Faktum är att deras fokus är på sökmotoroptimering och att annonsera via Adwords, både för sökmotorerna och displayannonsering.

Som småföretagare och med lång erfarenhet av att arbeta med små företag vet jag att det inte är så lätt att det bara är att mäta. Den största delen av utbildningen fokuserar på Googles verktyg som My Business, Analytics, Adwords och Merchant Center. Av någon anledning känner jag större förtroende för Seth Godin.

Jag återkommer med mer info från kursen när sista avsnittet är genomgånget. Men min erfarenhet säger mig att för småföretagare är det bättre att koncentrera sig på att ta reda på vilken kanal som är lättast att snabbt komma igång och producera innehåll för. Bättre än att dyka för djupt i analyserandet.

%d bloggare gillar detta: