Idag var jag äntligen ute och tog min morgonpromenad igen. Jag menar verkligen igen. För det var länge sen nu. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att göra saker nu? Så här på slutet av året är det en hel del som ligger i sen-lådan. Ju närmare slutet vi kommer ju mer lägger jag i lådan för ska-göra-2016. Känner ni igen er?

Men om jag nu faktiskt tänker göra annorlunda nästa år kan det ju vara bra att ha lite koll på vad som gäller för kommande år. Jag menar, vilka trender, nya tekniker och idéer verkar vara här för att stanna och vilka verkar äntligen ta avstamp och dags för dig och mig att hänga på?

Att marknadsföring ständigt anpassar sig och reagerar på förändringar i teknik och attityder tar vi för givet. Speciellt märker vi att de stora företagen hänger på marknadsföringstrender. Som småföretagare kan vi göra en hel del bara genom att vara uppdaterade.

 

1 Marknadsföring via smartphone

Visste du att det uppskattningsvis kommer att finnas 2 miljarder, värt att upprepas: 2 miljarder smartphoneanvändare nästa år. Fram till 2018 kommer hälften av alla mobilanvändare ha en smartphone. Det betyder att du har en enorm möjlighet att se till att du finns i dina kunders ficka.

Vad gör du själv när du väntar på bussen, sitter på tåget eller får några minuter över? Du kollar din smartphone, du öppnar dina socialamedieappar, kollar meddelanden och kanske din mail. Sannolikheten att vi kan nå våra kunder är sanslös. Och då pratar vi ändå inte om massutskick riktade rakt ut i ingenstans utan om möjligheten att nå de som redan är intresserade eller en riktad målgrupp.

 

Bygg en relation med din målgrupp

Målet med relationsmarknadsföring är att bygga en stark lojalitet och långsiktigt kundengagemang snarare än snabba, kortsiktiga kundkontakter för en enskild försäljning. Med bra relationer till dina kunder  är sannolikheten att du får referenser (word of mouth) mycket större. Särskilt om det bara är att ”dela” ett inlägg eller skicka vidare en nyhetsbrev som är intressant. Det måste vara enkelt för nöjda kunder att visa sin uppskattning. Speciellt när de surfar via sin smartphone.

Men det förutsätter att du ger dina kunder något som är värt att dela med sig av. Det förutsätter att du verkligen har en relation, att du har en dialog med dina kunder, att du lyssnar, förstår och ger dem det där extra som du vet att de vill ha. Det förutsätter att du är villig att lägga ner tid på att hitta och skapa ditt innehåll.

Ditt innehåll för att nå dina kunder är A och O även under nästa år. Varje år blir det lite lättare att hantera, producera och publicera innehåll. Med tiden har du fått verktyg och underlag för att ta fram fakta och statistik. Vad var det som fungerade förra året, vad fungerade mindre bra?

Det viktigaste är att dina budskap är mobilanpassade. Om du inte redan har gjort din sida responsiv är det hög tid nu.

 

2 Förenkla och schemalägg

Jag vet att det tar tid att få ihop hela säljtratten för att hitta kunder den digitala vägen. Bara att skapa innehåll är tidskrävande och tar minst 50% av tiden du lägger på din marknadsföring. Då krävs det att du kan utnyttja ditt material till max, kan återanvända så mycket som möjligt och få det mesta att skötas helt automatiskt.

Om du kunde få dina e-postutskick, socialamedierinlägg, nya prenumeranter, nya gillare, förfrågningar och köp samlade under ett verktyg vore det väl fantastiskt. Som småföretagare drar vi oss ofta för att knyta upp oss hos en fullserviceleverantör med löpande fasta kostnader. Fullt förståeligt.

Med några få verktyg, som varken behöver vara dyra eller svåra att hantera, kan du ändå få koll på hur dina kunder och blivande kunder beter sig och förhåller sig till dina utskick och uppdateringar. Fokusera på ett fåtal kanaler och bli så lönsam som möjligt genom så effektiv kommunikation som möjligt, utan att kompromissa med kvaliteten.

Jag använder mig av verktyg som är kompatibla och lättillgängliga. Som t.ex. Mailchimp, LeadPages, GoToWebinar och min hemsida på WordPress förstås.

 

3 Teknik för platsbaserade marknadsföring

När jag tidigare i år var i San Diego på en stor konferens inom Sociala Medier och Digital marknadsföring var jag överväldigad över hur de kommunicerade med oss deltagare. De lyckades få mig engagerad långt innan jag väl var på plats. De lyckades få mig involverad med andra deltagare och dela med mig av förväntningar och önskemål. De lyckades få oss engagerade, närvarande och känna oss som en i gänget redan från början, trots tusentalet deltagare.

För att skapa en interaktiv upplevelse gäller det att vara med redan vid första tillfället som en kund eller potentiell kund väljer att engagera sig med ditt företag eller ditt event. Små tekniska pryglar som iBeacons och RFID gör det fullt möjligt.

iBeacons är billiga sänder som använder Bluetooth Low Energy för att hitta sändare i närheten. Det kan finnas på skyltar i en kassa, vid en informationsdisk … eller, you name it. Men de hjälper också till vid konferenser. Bl.a. kan du anmäla dig till seminarier i närheten eller delta i samtal och möten.

RFID (Radio Frequency Identification) är en liten elektronisk apparat som innehåller ett chip och en antenn – som gör dig unikt identifierad. Med RFID-armand, -kort eller -appar så kan deltagare interagera som aldrig tidigare. Du kan skapa engagemang genom ett enkelt foto, knacka på armbandet så har du delat fotot på Sociala Medier. Jo, det är sant.

Det handlar bara om plats, och din förmåga att göra det bästa av det här och nu.

 

4 Kortlivad kommunikation

Visserligen kanske Snapchat fortfarande uppfattas som en kanal för unga tonåringar men det betyder inte att det är förbjudet för alla åldrar att delta. Som marknadsförare känns det definitivt utmanande att ge sig in i en kanal som är så påtagligt förgänglig och i realtid. Vi har ju precis lärt oss att vi ska föra dialog och inte basunera ut våra budskap i en megafon. Vilket Snapchat precis känns som, en megafon.

Med Snapchat och liknande realtidskanaler kan du erbjuda exklusivt innehåll som definitivt har ett kort hållbarhetsdatum. Det blir unikt och VIP-aktigt på en gång. Det är rakt på sak, lekfullt och annorlunda.

Tänk vad det går att göra med erbjudanden och lanseringar i meddelanden som bara visas en gång! Det är många marknadsförare som har gett upp Snapchat. Även Sociala medienördar som undertecknad har haft svårt att förstå modellen. Här finns ingen återkoppling eller chans att gilla eller dela. Det är verkligen bara här och nu. Vilket också kan kännas otroligt befriande.

[Tweet ”Det är här och nu som gäller!”]

Men märk mina ord – om du har en ung målgrupp, även om den är svårflörtad kan realtidsmarknadsföring vara väl värt att titta in på.

 

5 Total närvaro eller fullständig övervakning

Nu gäller inte bara iPads, Smartphones och Laptops (alla dessa engelska benämningar) utan också armklockor som registrerar hur många steg vi har tagit idag, var vi har varit, hur hjärtat mår och hur trafiken är på vägen framför mig. Många menar att att IoT (The Internet of Things) kommer att bli marknadsförarnas möjlighet att nå sina kunder i en nära framtid.

Kanske det betyder att vi i ännu högre grad kommer att få annonser som utgår från var vi befinner oss. Kanske det betyder att jag kommer att känna mig övervakad. Som marknadsförare betyder det att mina budskap måste bli ännu mer anpassade till beteenden.

Det kan kännas skrämmande att kliva in i en värld som påminner om Orwells 1984. Hur det än är, i slutet av dagen kommer vi förhoppningsvis ändå att bestämma vad vi själva vill. Personligen kommer jag att fortsätta skapa innehåll som jag själv vill ta del av. Dela med mig på flera kanaler och göra det så enkelt som jag bara kan.

Personligen tror jag att datadriven marknadsföring kommer att explodera under 2016. Bara i min egen smartphone ser jag skillnad när sms, e-post och smarta appar skickar meddelande som är skapade för min skull – allt från påminnelser om min tid hos hårfrissan till hela appar som underlättar min vistelse på en turistort.

Vad tror du är möjligt i morgon som inte är möjligt idag?

%d bloggare gillar detta: