Det verkar som det är tidningar som ger mig mest inspiration och idéer till inlägg för bloggandet just nu. På tåget i torsdags läste jag tidningen Kupé – som för övrigt oftast är en läsvärd tidning med en spridning av ämnen som kan tilltala många. Men ni vet hur något ibland, sådär i förbifarten, bara fångar din uppmärksamhet. Och först förstår du inte ens vad det var, utan du måste nästan leta dig fram efter signalen igen.

varg

 

Jag kommer ihåg första gången jag hörde Marcus Eldh berätta om hur det kom sig att han började sälja vargsafarin till Tyskar och Holländare. Historien är så fantastisk och ett praktexempel på storytelling som autentiskt och övertygande. Att höra honom berätta om hur en resa till Borneo och möten med orangutanger är ursprunget till en fantastik verksamhet som har satt Sverige på kartan på ett helt nytt sätt är en njutning.

Möjligen var det vargen som fick mig att reagera, men det är större sannolikhet att det faktiskt var logon med älgen och texten wild sweden. För den vet jag hör ihop med Marcus. Precis som Björn som jag berättade om i ett tidigare inlägg är Marcus en entreprenör av stora mått, som också gör det han gör med ett stort hjärta och en passion som smittar av sig.

Den senaste tiden har jag funderat mycket på min egen historia och vad det är som ligger till grund för att jag gör det jag gör idag. Den berättelsen ligger på tillväxt och kommer att paketeras och användas inom en ganska nära framtid. Men det är lite otäckt också, min berättelse är inte lika självklar som Marcus och kanske inte lika passionerad som Björns, men den är min.

Att använda sig av storytelling handlar mycket om att leta exempel, utgå från en stark värdegrund och lägga puzzlet för att få en hel bild. Förra året firade jag 15 år som företagare. Det har gått fortare än vad jag har trott att gå från att vara nystartad till etablerad och fira jubileum.

Historier är lätta att komma ihåg och ger en förståelse för det vi möter. Med en trovärdig historia blir argumenten hållbara och budskapen tydliga. Varför gör vi på det här sättet? Jo för att…!

Vilken historia har ni? För alla har historier om vi tittar i backspegeln och kan identifiera milstolparna som avgjorde vilka beslut vi tog.

%d bloggare gillar detta: