Ja, vad är poängen egentligen? Än så länge finns det inget etablerat sätt att mäta ROI, många upplever det svårt att göra en tydlig markering mellan privat och yrkesroller, tiden som äts upp är i vissa fall orimlig och insatsen, strategin och kunskapen för att skapa värde i innehållet är stort och svårt. Så varför ska jag egentligen göra en investering i Sociala Medier?

Om du skulle ställa frågan till de olika siterna inom Sociala Medier skulle du säkert få olika svar.

  • Facebook: Tillåter dig att lättare ha kontakt och ta kontakt med din familj, dina vänner och bekanta samt att engagera dig, konversera och dela erfarenheter, foton, filmer etc.
  • Twitter: Låter dig skicka korta tankar till andra, men framförallt dela värdefulla länkar och inlägg i debatt och dialog
  • LinkedIn: Hjälper dig som professionell att nätverka och fördjupa relationer med affärskontakter samt att rekommendera eller hitta ny personal eller affärskontakter
  • YouTube: Ger dig möjlighet att dela upplevelser via filmat material med andra

Som företagare är det lätt att se vad som saknas. Ingenstans står det att det är ett verktyg som hjälper dig att marknadsföra och sälja dina produkter och tjänster. Med andra ord har vi plötsligt fått ett gäng kanaler som samlas under begreppet Sociala Medier, som många förståsigpåare nu påstår ska vara en del i kommunikationsplanen, men som från början aldrig var meningen att använda till just det, marknadsföring.

Vad var det om hände, när började egentligen duktiga marknadsförare att rekommendera ”fel” kanaler? Egentligen är det väl så som duktiga marknadsförare har gjort. Från början var det sparsmakat med annonser i vanliga tidningar också, och alla kommer väl ihåg TV:n innan reklamavbrotten. (ja jag vet, TV1 och TV2 är fortfarande reklamfria)

Vi ändrar vårt sätt att kommunicerar när vi ändrar vårt sätt att leva. När nästan hälften av Sveriges befolkning har ett Facebookkonto, som fallet är idag, finns det självklart en anledning för alla företag att fundera på hur dem bäst ska nå så många som möjligt. Så hur ska du tänka för att hitta din mening, din anledning att hänga på tåget?

  1. Du måste förstå att Sociala Medier ska hanteras lite annorlunda än traditionella kanaler. Det här är en kanal där deltagarna vill välja själva, det handlar mer om indirekt försäljning än direkt – det måste du ha med i planen.
  2. Det tar tid att skapa resultat och förtroende. Det kommer så småningom. Om du vill skicka e-post till 1,000 potentiella kunder köper du e-postadresser, men om du vill nå lika många följare/gillare måste du bygga upp ditt innehåll och ditt förtroende över en längre tid.
  3. Kanske viktigast av allt – och det de flesta Sociala Mediestrateger trycker mest på – du måste förstå vad det är som dina följare och gillare vill ha av dig. Om jag är en potentiell kund och väljer att följa dig vad får jag då ut av att göra det? Varför ska jag engagera mig i din konversation och fortsätta följa med? Jag kan ge dig en liten idé: det måste åtminstone var ett av följande tre: Intressant, Spännande eller på annat sätt Värdefullt.

Normalt kanske du behöver göra en lista på 5-10 saker som skapar mervärde för dina läsare – här får du tre. Men eftersom det handlar om att både ge och få – tänkte jag att det kanske är någon som vill lägga till en punkt eller två? Välkommen att lägga till dina tankar och åsikter genom att kommentera nedan…

%d bloggare gillar detta: