Den senaste tiden har jag haft ett par FB-vänner som annonserat att de ”hoppar av” Facebook för att de upplever alldeles för mycket näthat. Jag vet inte om det beror på att de själva har fått ta emot smutskastning, hårda ord och hård kritik, eller om det beror på deras uppfattning om det allmänna  FB-klimatet.

Min egen analys är att båda dessa individer är personer som är passionerade med mycket drivkraft och som aldrig räds att säga vad de tycker. På gott och ont. Både vad du säger som uppfattas positivt och det som du uttrycker med negativ emfas stannar kvar i läsarnas minne.

Ditt varumärke, ditt rykte i den digitala världen sammanfattas av vad andra har skapat sig för bild av din närvaro. Precis som i riktiga världen måste du jobba för att skapa bra relationer och ”bli omtyckt”.

I Sverige har alla ett personnummer – här i USA har jag fått ansöka om mitt SSN (social security number). Mycket av det vi gör ur myndighetsperspektiv kopplas ihop med vårt nummer. Socialt är ditt namn den sammanhängande faktorn. Ju mer unikt namn du har, ju lättare är det att koppla ihop ditt agerande med ditt namn.

Ditt digitala varumärke, eller för att ta det ännu ett steg, ditt sociala ID är ett mått på två saker:

  • Hur du framställer dig själv på nätet
  • Vilket rykte du har i den digitala världen

Som företag vet vi att det är viktigt hur du agerar online. Men alla har ett digitalt varumärke och ett socialt ID. Det är lätt att ge företag råd om hur den digitala närvaron kan bli ett bra sätt att utveckla varumärket. Frågan är om det går att applicera samma råd på ditt privata varumärke?

Häng med!

Var en föregångare/ledare

Företag – Är du nöjd med att säga det som redan har sagts eller vill du vara först med idéer i din bransch?

Privat – Delar du bara länkar och gillar andras inlägg eller deltar du i debatten med egna tankar? Hittar du egna artiklar, inlägg och åsikter som du tänker och tycker till om eller läser du bara det andra delar?

Om du delar med dig av vad du tycker och tänker så får ditt nätverk en bild av vem du verkligen är. Om du dessutom delar med dig av sådant som kan vara av värde för dina följare uppfattas du som värdefull.

 

Var lyhörd

Företag – Övervakar du rätt kanaler, hör du vad dina kunder och intressenter tycker om ditt företag eller om branschen i allmänhet? Hur hanterar du klagomål? Finns det en strategi för er kundservice?

Privat – Följer du rätt personer, kommenterar du dem som du har en nära relation med? Hör du helt enkelt av dig? Och om någon tycker tvärtom, hur hanterar du det? Blir du arg och ber de tycka vad de tycker i sitt eget flöde istället för att delta på din sida?

Om alla i ett företag vet hur de ska dela och kommentera stärker det företagets varumärke. Dagens digitala infödingar kräver mer än att bli avfärdad eller att få ett standardbrev som svar. De vill ha uppmärksamhet och de vill ha det nu. Dina vänner vill bli sedda och hörda, de vill bli respekterade och de vill kanske vidga perspektiven. Avfärda inte andras åsikter, var nyfiken och fundera på varför istället.

 

Var relevant

Det kan ju låta som självklart när det gäller företag, men går det att relatera till en mer privat situation. Låt oss se.

Företag – Har du ägnat tillräckligt mycket uppmärksamhet åt dina kunder för att veta vad som är viktigt för dem? Om du inte lär känna dina kunder så kommer du bara att twittra rätt ut i luften. Automatiserade svar brukar sällan ge engagemang.

Privat – Håll koll på vad som är viktigt för dina kontakter just nu. Är det någon som firar ett jubileum så kanske det är viktigare än att du fick sovmorgon. Om… du inte gör en koppling förstås och samtidigt erkänner det andra.

Det är lätt att bli så upptagen av att göra egna uppdateringar att vi glömmer bort att interagera med vår omgivning. Delta i andras debatt är minst lika viktigt som att skapa en egen. Och om du skapar en egen, gör det utifrån vad som intresserar andra just nu.

 

Behåll din profil

Företag – Du har någonstans bestämt dig för hur ditt företag ska uppfattas. På det sättet har en digital profil och röst skapats. Den vill du ska gälla i alla lägen. Ska det vara professionellt, generöst, omtänksamt, humoristiskt eller annat?

Privat – Kanske du inte har bestämt dig för en profil, men du har en uppfattning om hur du vill att andra ska se på dig. Uppfattas du som trött, irriterad och allmänt grinig, eller som vänlig, hjälpsam, kvick och mellan varven ironisk?

Jag vet att det är viktigt att vara äkta, autentisk. Men det är också viktigt att det finns en balans i bilden som jag delar med mig av. Det får inte bara vara sockersött förstås, men heller inte bara negativt och klagande. Det är ingen som vill vara med en person som bara uttrycker negativa omdömen, varken irl eller online.

 

Skapa bra innehåll

Företag – Delar du bara andras innehåll eller skapar du eget innehåll som andra kan dela med sig av? Det kan vara film, rapporter, artiklar, kåserier eller varför inte infografer.

Privat – Vi vill veta vad du gör, vi vill se foton från ditt liv, vi vill ta del av vad du läser för artiklar på nätet, vi vill veta… Så enkelt är det.

Vi är alla förläggare online. Det som differentierar oss är vad vi publicerar och hur ofta.

[Tweet ”Vi är alla förläggare online. Det som differentierar oss är vad vi publicerar och hur ofta.”]

Innehåll är fortfarande kung men det påstås att engagemang är drottning.

Jag tror att vi alla vill bli behandlade som värdefulla individer. Jag vill tro att vi alltid är värdefulla, speciellt när vi delar med oss. Det är hur du agerar, inte hur du ser ut som skickar signaler om ditt varumärke idag.

Hur du agerar, vad du delar (och inte delar), hur du behandlar andra på de sociala kanalerna är avgörande för ditt digitala rykte och ditt sociala ID. Ditt kontaktnät kommer inte att bli dina goda ambassadörer för att du har ett snyggt foto eller en snygg logo, utan för att de märker att du bryr dig.

Ett varumärke brukar normalt beskrivas som vad ett företag gör – ett rykte är vad andra kommer ihåg och vad de delar med sig av. Se till att de kommer ihåg positivt och delar med sig av det goda.

%d bloggare gillar detta: