I början av året fick jag frågan hur jag trodde att framtiden för innehållsmarknadsföring såg ut? Kunde jag se någon trend för 2018? Jag är visserligen ingen spåkvinna, men nog vågade jag mig på att spekulera lite om året som precis hade börjat. Jag ska väl villigt erkänna att jag hade läst en och annan artikel om vad andra marknadsförare tänkte.

Några saker förändras inte över tid, medan andra kanske har fått sig en törn. Så här tänkte jag då och nu.

 

Håll dig till grunderna

Nu är det ingen hype längre. Sociala Medier, innehållsmarknadsföring och digital kommunikation. Det är etablerat och vi börjar kunna se tillbaka på år av trial and error. Något många med mig håller med om är att det finns vissa grundläggande agerande som är basen i all vår kommunikation. Här är några:

Identifiera nyckelorden som din målgrupp använder och se till att återkomma till de begreppen i allt du producerar. Det är lätt att försöka vara innovativ och hitta på nya benämningar bara för att. Men håll fast vid det som fungerar. Det är både enklast och bäst. Om du inte är lika duktig som Trump på att lägga beslag på ord och få alla att säga samma sak, som Fake News och Spygate.

Skriv riktigt bra artiklar. Både innehållsmässigt men också språk- och formatmässigt. Det måste vara professionellt och det måste vara sökoptimerat. Men se till att förstärka dina texter med högkvalitativa bilder och tydliga illustrationer. Förhöj hela upplevelsen av dina alster.

Ibland får jag ståpäls för att något är så välformulerat och enkelt att ta till sig… andra gånger krullar sig håren på armarna av obehag och irritation. Alldeles för många är enligt min mening slarviga med språket och skapar onödig friktion med dem som jag, lägger märke till detaljerna. Med det sagt… mänskliga korrekturfel är ok… men när det konsekvent syns att spårknivån är undermålig och anvsvariga för varumärket inte verkar bry sig… då säger det mer om ledningen än den som producerat.

Se till att ha med uppmaningar (CTA=CallToAction) för att få kontakt med dina prospekts och möjlighet att så småningom nå ett avslut. Hur ska de få kontakt med dig? Vad ska de göra för att få mer information? Vad kan du ge dem som en hjälp på vägen? Ge dem en uppmaning helt enkelt. Vad är det du vill att de ska göra nu?

 

Krydda ditt innehåll med bidrag från experter och influencers

Jag har själv varit tveksam till hur jag ska få till det i min innehållsproduktion. Planen var att ha fler gästbloggare som är hur duktiga som helst på det som de gör varje dag. Mitt fokus har varit att ge dem ett tema och ställa en fråga som de kan svara på ur sitt perspektiv. Jag var otorligt spänd på att se vad det kunde ge. Tyvärr har det varit svårare än jag trodde att få kollegor och experter att bidra med innehåll.

Jag förstår dem, inte nog med att de ska producera innehåll till sina egna kanaler, här kom jag och trodde att de skulle ha tid att bidra med innehåll till mig också. Men jag har inte gett upp. Däremot kan jag som god konsument av innehåll förstås ge fler influencers erkännande för den inspiration som de ger mig.

Normalt når du längre när fler bidrar, eftersom även deras nätverk får ta del av materialet och upp ögonen för ditt varumärke. Märk väl, det kan ju också finnas experter inom din organisationen som ännu inte fått chans att bidra på ett produktivt sätt. Våga fråga fler helt enkelt?

 

Våga testköra dina kampanjer

Under några år måste jag erkänna att jag har varit som skomakaren. Det är först nu när jag har provat och provat igen och kört igen och igen som jag inser hur bra det är att köra splittester på annonskampanjer. Det ger så snabbt utdelning och gör att jag vet att mina pengar spenderas där de ger bäst resultat.

Byt ut rubriker, bilder, texter, CTA, knapplacering, kanalstrategi… experimentera! Fungerar öppna frågor bättre än färdiga påståenden? Är det sant att foton med människor alltid överträffar produktbilder? Vem vet vad som fungerar för dig? Testa helt enkelt.

 

Optimera dina filmer till respektive kanal

Vi har förstått att det är bättre att köra Facebook Live istället för att lägga en länk till YouTube. Inte bara för att Facebook prioriterar sina egna verktyg i flödet, men också för att den filmsnutten startar utan att vi behöver klicka på den.

Vi har blivit bortskämda och ställer högre krav. Därför behöver vi också tänka på formatet. Det känns ju lite sådär när vi ser en film i  stående format med suddiga siluetter på sidan, i Facebookflödet. Näähhh, bättre kan vi.

Däremot fungerar det alldeles utmärkt med stående format på Insta… därför är det viktigt att du redan vid produktion tänker till på vilken kanal som det du producerar ska publiceras.

 

Betala för att nå längre

Facebook har under året ändrat kriterierna för vad som visas i flödet. Det är liksom inte första gången. Den här gången blev det om möjligtvis ännu svårare för varumärken och Facebooksidor att nå ut i de privata flödena. Men vem försöker vi lura. Annonsering har genom tiderna alltid kostat något. Vi har bara blivit bortskämda ett par år där det plötsligt har gått att nå våra kunder direkt.

Det går att promota vanliga inlägg. Det behöver inte vara en annons. Vi måste vänja oss vid att det kostar att marknadsföra sig. Det har det alltid gjort.

Men vad som kanske glöms bort att möjligheten att nå precis rätt sorts målgrupp är bättre än någonsin. Har du inte kollat in Facebooks Leadannonser föreslår jag att du gör det nu.  https://www.facebook.com/business/a/lead-ads

 

Återanvänd, återanvänd, återanvänd

Det är så lätt att hela tiden fokusera på att skapa nytt innehåll. Det måste vara nytt, fräscht, aldrig tidigare sett eller publicerat. Eller, måste det vara så? Jag har tidigare skrivit om fördelen med att återanvända, göra om och anpassa. Det gäller nu mer än någonsin.

Ibland behöver gammalt material bara dammas av och fräschas till. Komplettera med mer aktuella siffror, lägg till en aspekt som tidigare glömts bort, byt ut bilder och addera en intervju. Anpassa materialet till nya kanaler och kör en spinnoff.

 

Var noga med dina källor

I kölvattnen av Trumps fake news finns det en större skepticism för artiklar och material som flödar genom kanalerna. Citat, siffror och påståenden tas inte på allvar om du inte kan understryka och verifiera var du har hittat ditt underlag.

Det betyder också att berättelser från riktiga livet blir mer och mer värdefullt. Att få en kund att berätta hur eller varför är betydligt mer värdefullt än att bara påstå. Bakom kulisserna hur vi tillverkar och i vilken kvantitet eller med vilken … vad det nu är.

I slutändan är det ändå innehåll som din målgrupp gillar som du ska producera. Ju bättre du är på att ge dem det de vill ha, ju större chans har du att nå längre. Det  blev inte mycket nytt inför 2018 – det är fortfarande basics som gäller.

%d bloggare gillar detta: