När bloggandet började ta fart i slutet av 90-talet var det främst för att vem som helst skulle kunna uttrycka och dela sina känslor, upplevelser och åsikter. Idag ser det lite annorlunda ut. Diplomatiska ambassadörer och ministrar från världens alla hörn, tillsammans med VD-ar från de allra största företagen bloggar sida med sida med proffsbloggare som mer eller mindre är köpta av olika varumärken.

Bloggillustration

Med andra ord, om ditt företag inte har en blogg kanske det är dags att tänka om. Du missar helt enkelt en stor möjlighet att öka din synlighet och din trovärdighet och dessutom ännu en chans att få ännu fler länkar på den digitala kartan.

Det är helt nödvändigt att ha ta kontroll på din webbnärvaro. När någon söker eller googlar efter något inom din bransch vill du vara med i matchen. Vi vet att det finns något som heter sökmotoroptimering och många är duktiga på att jobba med sina hemsidor, metataggar etc. Kanske det finns fler sätt.

Google jobbar ju fortfarande mycket med att rätt ord finns på hemsidan som det söks på. Men också hur ofta det händer något på din hemsida, dvs uppdateras den med regelbundenhet.

I min värld är det en fantastisk möjlighet att genom bloggen hela tiden publicera relevanta texter med sökbara ord. Du behöver inte kalla det för blogg om du inte vill, det kan ju vara artiklar, utbildningsmoduler eller vad du vill. Men det ska kräva att du ständigt utvidgar och lägger till ny text, som är just relevant.

Ett sätt att åka upp i sökmotorerna är att lägga till bra texter, regelbundet genom t.ex. en blogg.

 

Men vad ska jag skriva om?

Bra fråga… och det kanske inte är så lätt i början. Men du måste börja för att hitta formen som passar för dig. Jag vet att du är expert på något i din bransch. Det behöver inte betyda att du är bäst av alla. Men de som är duktigare än du kanske inte bloggar, då blir ju du experten, iaf online.

Eller också köper du in en spökskrivare. Någon som i ditt namn fyller bloggen med det innehåll som ni har kommit överens om. Någon som är van att uttrycka sig i den här formen och förstår värdet av att upprepa rätt nyckelord, som blogg i det här fallet.

Alla inlägg behöver inte vara långa, ibland kan det t.o.m. vara reflektioner om vad som händer i din bransch eller i ditt geografiska område som ändå berör. T.ex. om du har en skoaffär och det länge har varit regn och ruskväder – vad skulle du då kunna ge för relevanta tips om skovård?

Slutligen – din webbnärvaro – hur långt du når med din samlade närvaro – är upp till dig, men det händer inte av sig självt.

%d bloggare gillar detta: