Jag vet inte hur det är med dig, men jag pendlar mellan att vara uppgiven, upprörd, ledsen, förtröstansfull, orolig, hjälpsam, fundersam och ibland förbannad. Känslor som jag normalt fördelar under ett helt år rusar genom kroppen dagligen.

Det känns svårt att vara 100% produktiv och samtidigt ta hänsyn till den exceptionella situation vi befinner oss i. Finns det ett rätt sätt att agera på och finns det sätt som kanske uppfattas som aggressivt och påträngande?

Är det rätt att ”dra nytta av” situationen eller är det bara ett sätt att anpassa sig?

Måste du höras och synas just nu?

Jag bestämde mig för att pausa en del av mina schemalagda inlägg på Sociala Medier för att det känns helt befängt att tala om det jag tidigare tyckte var relevant att dela med mig av. Om mina tjänster just nu inte är 100% nödvändiga och gör skillnad i situationen kanske jag helt enkelt behöver backa. 

Att flytta över allt jag gör till digitala kanaler kanske är en bra idé på sikt, och något jag ändå har i pipeline. Men behöver jag slå på stora trumman också? Det finns andra som är i större behov av att få ut sina budskap just nu. 

Tänk efter själv, vad är det för situation vi befinner oss i?

  • Många småföretagare är mer än desperata, hela deras värld rasar samman
  • Hemarbete är svårare än vad många tror
  • Isolering gör många deprimerade
  • Oro för nära och kära i riskgrupperna tär
  • Många är rädda för vad som händer i världen
  • Osv

Osäkerhet och förändring är ju i normala livet det vi undviker mest av allt. 

Jag vet att jag kastar sten i glashus. Men jag lovar, det här är det sista inlägget som jag gör på ett tag. För hur viktigt är det att jag kommer till tals just nu när annat är av större vikt?

Ställ dig själv frågan: Hur viktig är just din verksamhet med tanke på var dina kunders fokus är?

Byta inriktning och lansera nytt, är det en bra idé?

Det finns många fantastiska entreprenörer där ute? En del kommer att gå ur den här krisen som vinnare – om det finns någon vinnare i det här viruskriget. Många tänker nytt och hittar lösningar som de vill få ut så fort som möjligt, ibland bara för att överleva, ibland för att det är en möjlighet, men ibland bara för att…

Innan du gör din stora nylansering fundera på om det du ger dig in på kommer att vara en del av dina ordinarie verksamhet långt efter den här krisen är över. Det du gör nu blir ju också ett avtryck på ditt varumärke.

Jag läste om någon som tänkte starta en podcast eftersom nu borde många fler ha tid att lyssna på poddar. Motsatsen går också att argumentera för. Vi har blivit påtvingade ett beteende som vi inte är vara vid. Normalt kanske vi lyssnar när vi pendlar till jobbet… nu sitter vi vid köksbordet, barnen måste sysselsättas och jag kämpar med att få digital mötesteknik att fungera, nja… kanske pod inte är det jag tänker på. 

Så… vad är det egentligen som du bör lägga din tid och energi på?

Panik i flera branscher

Som föreläsare är jag tacksam att jag inte har alla ägg i en korg. Många i den här branschen står helt obokade på obestämd framtid. Jag har också fått uppdrag indragna, men har också annat som ger intäkter. Hela mötesindustrin med dithörande tjänster är helt utslagna.

Jag förstår att desperationen kommer. Men jag inser också att det måste komma lösningar på vägen. Ett helt land, en hel värld kan inte bara plötsligt kollapsa, eller det är iaf vad jag tror och hoppas på. 

I min bransch så produceras det tonvis med virtuella webinars och kurser istället. En del blir säkert välfyllda och gör nytta för både lyssnare och utförare. Det betyder också att andra tjänar på krisen, som företag som säljer digitala möteslösningar. 

Så är det, den enas bröd den andra död, hur krasst det än låter. 

Förändring behöver inte vara till det sämre, frågan är vad vi lär oss av Corona?

Vi måste tänka om

Inte bara tänka om det här händer eller om det där händer, utan också verkligen tänka om. Vad är det egentligen som är viktigt och hur gör jag allra bäst nytta för mina kunder och intressegrupper? Hur kan jag hjälpa till?

Ofta är det när vi står upptryckta mot väggen som vi blir som mest lösningsorienterade. (om vi inte får panik) Det kommer att finnas lösningar efter Corona som blir bestående och som skapar möjligheter för fler. 

Att jobba flexibelt och på distans kommer säkert att bli mer vanligt i framtiden, nu när vi fått smak för det och kanske lärt oss något på vägen. Men fler idéer kommer också att utkristalliseras på vägen.

Vad som än händer, måste vi fortsätta vara hoppfulla och hjälpa varandra, inte slåss om utrymme som andra behöver bättre. Tänk till, tänk om och känn att dina beslut är rätt för den tid som råder just nu. 

Vi hörs lite längre fram. Ta hand om er.

 

%d bloggare gillar detta: