Jag kommer ihåg när jag började föreläsa i slutet på 90-talet och pratade om attityd och inställning. Ganska ofta refererade jag till vad som kallas för Pikesyndromet, eller gäddsyndromet. Ni vet den där berättelsen när den stora fisken simmar i akvariet och ser småfiskarna, men kommer inte åt dem för det är en glasskiva mellan.

Gäddan slår huvudet i glaset att antal gånger tills han har lärt sig att det inte går. Så plötsligt en dag så tar någon bort glasskivan… men tyvärr blev det ingen föda iaf. För gäddan trodde att glasskivan fortfarande var kvar.

Det är ett experiment som genomfördes för länge sen och sen upprepats flera gånger. Du kan säkert hitta några exempel på t.ex. Youtube.

Poängen är att det vad vi lärt oss en gång tror vi fortfarande gäller. Det är många där ute som lider av gäddsyndromet. De förstår inte den förändring som har skett runtomkring dem. De går runt som det fortfarande bara var de stora mediemogulerna som styr våra kanaler. 

Dags att agera annorlunda?

Om du ska kunna bryta några barriärer eller regler för att bli synlig i den digitala världen och hos dina kunder, behöver du först förstå vad som pågår runt om oss. Den digitala revolutionen.

För första gången i historien har alla tillgång till en egen kanal.

Ibland blir vi själva överraskade över vad våra kanaler kan göra för oss. Som när Grant Leboff från stickmarketing.com satt på en flygplats och skrev en bloggartikel. Fullt upptagen med ord, formatering och bildbehandling förlorade han uppfattning om både tid och rum. Så till den grad att han nästan höll på att missa sitt flyg.

Snabbt som bara den laddade han en länk till artikeln på sin Facebooksida. Bara Facebook, inga andra kanaler. Sen rusade han till gaten och satte sig i lugn och ro för att resa under flera timmar. När han landade på andra sidan kontinenten hade 40,000 redan sett artikeln.

För bara drygt 10 år sedan hade det varit helt omöjligt. Mediaföretagen var de stora publicisterna och bestämde var och när något kunde publiceras. Idag ser det helt annorlunda ut.

 

Du kan vara din egen nyhetskanal

Vilket företag som helst, eller privatperson också för den delen, kan starta sin egen kanal. Samtidigt är det nästan omöjligt att göra sig hörd i allt brus. Det är alltså trots tillgången på kanaler svårt att bli uppmärksammad.

Är det något vi kan säga är att det inte råder brist på information längre. Vi kan väl t.o.m. påstå att det är ett överflöd av information.

Även om du har en strategi för hur du kan publicera ditt innehåll måste du också ha ett system för hur ditt innehåll kan spridas och delas. Det måste vara lätt att dela med sig mellan plattformar och över stora nätverk av kontakter.

 

Kungligt att dela

Visste ni att prins William (England) och Kate publicerade själva nyheten om sin förlovning på sin officiella FB-sida innan den spreds till andra kanaler. Det var deras följare på FB som först kunde ta del av nyheten. Det samma hände när de födde sonen George. Då var det Twitter som blev deras första kanalval.

Marknadsföring brukade vara konsten att avbryta någon annans publik. Ni vet när vi avbryts i TV-tittandet. Det är TV-kanalens publik, men det är någon annan som har lånat, betalat för att utnyttja utrymmet en stund.

Idag finns det så många kanaler att det inte finns någon naturlig publik att avbryta. Din hemsida har antagligen ingen stor, återkommande publik som alla besöker din sida kl. 20.00 på onsdagar eller tillsammans med morgonkaffet. Har du det är det bara att säga Grattis!

 

Innehållet avgör värdet

Vad som gör att någon tycker att TV4 är den bästa eller sämsta TV-kanalen är bara en bedömning av de program som de sänder? Det är innehållet som de levererar.

Alla dina kanaler som du har, din hemsida, en Youtubekanal, en Podsändning, en FB-sida och en LinkedIn-sida eller annat – vad som gör de bra eller dåliga är det innehåll som du delar med dig av.

Det handlar om att förtjäna sin egen publik och att behålla den.

När vi pratar om att producera innehåll, eller om content marketing, är det alltså ett resultat av att du har en egen kanal att publicera på. Du måste fylla det med något så att din publik, dina kunder, kommer tillbaka för mer.

Mitt i allt det här innehållet har vi sen själva möjlighet att avbryta läsarnas eller tittarnas konsumtion av innehåll med reklambudskap, våra egna reklambudskap. Vi kan själva marknadsföra oss på våra kanaler.

 

Det fungerar inte för mig?

Du kanske undrar hur ska ett litet företag kunna producera så mycket innehåll? Tja, du gör det genom att göra ett första inlägg eller en första video eller en första podsändningen, sen gör du det igen, och igen och igen. Ett steg i taget med mycket tålamod.

Hur länge måste du hålla på?
Hur tänkte du nu? Hur länge vill du ha kvar din publik? För alltid är det enkla svaret, det är en filosofi, en företagsfilosofi. Du får aldrig nya kunder på en artikel (jodå, det kan väl hända… ) och du vill ju ha lojala, återkommande, goda ambassadörer.

De flesta startar inte ett företag för att hålla på med något i ett halvår eller ett år. Det är samma sak med content marketing, du måste fortsätta så länge som du bedriver din verksamhet. De går hand i hand.

Under vägen som vi kämpar oss vidare med det vi vet att vi måste göra kommer vi alla att lida av en av två saker, antingen tyngden av att vara disciplinerad eller tyngden av att ångra oss. Antingen gör du det eller också gör du det inte.

%d bloggare gillar detta: