Social Media Marketing World

Nästa vecka befinner jag mig i San Diego och deltar på den häftigaste konferensen jag känner till: Social Media Marketing World. Ni kan lita på att jag kommer att landa i Sverige fullproppad med nyheter och sprickfärdig av entusiasm. Men innan det, har jag några tankar om Facebooks förändringar. Ni vet… de stryper åt, eller de påstås strypa åt. Vad är det egentligen de har sagt ska hända? Jo…

För det första… förändringarna är ju till för att skaka liv i Facebook igen. Fler och fler vittnar ju om att de känner mindre och mindre för att delta, dela med sig, konversera och hänga på fejjan. Kanske kan det här vara de förbättringar vi behöver för att känna oss välkomna och inspirerade igen.

 

1 Mer vänner och familj

Äntligen så skruvar Facebook algoritmerna så att vi får se mer av vad våra vänner och nära publicerar och delar med sig av. Det var ju därför vi gick med från början. Vi vill ju hålla kontakt, se vad andra gör och sträcka ut en hand i både framgång och motgång. Tack Facebook.

 

2 Mindre av trams och troll

Tja, det kan jag ju förstås inte garantera. Men alla dessa inlägg som ”lurar” oss att klicka för att rubriken är lockande och ofta helt uppåt väggarna kommer att nedprioriteras. De kallas för ”click baite” – och är något som vi kommer att få se allt mindre av.

 

3 Fokus på konversationen

Oavsett vem du kommenterar så kommer Facebook att mäta hur intresserad du är. Ju längre och relevantare kommentarer du skriver, ju mer konversationen utvecklas, desto mer förutsätter Facebook att det är något som du är riktigt intresserad av. Därför kommer ditt engagemang betyda ännu mer framledes. 

 

4 Fortsatt annonsering

Jodå, det kommer fortfarande att synas annonser i ditt flöde och det kommer fortfarande att löna sig att annonsera. Under förutsättning att du är duktig på att definiera din målgrupp. Ditt budskap lär stämma överens med de intressen som din målgrupp har valt själva.

Allt det här är riktigt bra nyheter. Framförallt för småföretagare som jag är. Med genuint innehåll som är relevant för din verksamhet så kan du fortfarande lita på Facebook. Men du behöver börja annonsera, både genom sponsrade inlägg och genom ren annonsering.

På sätt och vis har Facebook gjort spelreglerna mer jämna igen. Nu har vi som småföretagare chans att synas i flödet lika mycket som ett större företag. Med tanke på att det är så många som loggar in dagligen är det fortfarande en kanal att räkna med.

 

Vad behöver du göra för att vara med i matchen?

Fortsätt skapa innehåll som dina följare vill ta del av. Det är bara envishet och jädra anamma som gör att du når dit du vill. Du måste bara acceptera att det tar tid. Jag skriver det här för jag vet att inte alla kan hålla sig uppdaterade om alla nyheter som ramlar in om Sociala Medier bl.a. Vad kan du underlätta för dina kunder med?

Sätt igång meningsfulla samtal. Det är alldeles för många som bara berättar som sig själva och sin verksamhet. Men det är inte fokus för Zuckerberg och Facebook. Var nyfiken, intresserad och påläst. Det kommer du långt med. Be inte om delningar och tummar upp, utan se till att få igång en bra konversation. Ju mer kommentarer du får, desto längre kommer ditt inlägg att vandra.

Var transparent med både för- och nackdelar.  Jag har pratar om det mycket, att vara genuin och transparent. Det betyder att våga visa smutstvätten också. Det är ju bra om ni vet vad jag är bra på och vad jag står för, men minst lika viktigt att ni vet vad jag är motståndare till och vad jag undviker. Men se till att visa avigsidan på ett hyfsat tillkammat sätt. Svordomar, anklagelser och fingerpekande tar dig bara till stoppskylten.

Kom ihåg ditt personliga varumärke. Både när jag pratar om LinkedIn och Facebook understryker jag vikten av att du också syns som individ och ofta är personligt sammankopplad med ditt varumärke. Därför måste du lägga lika mycket vikt vid dina personliga konton som dina företagskonton.

Folk vill se vem du är. Gillar de dig kommer de att gilla ditt företag och ditt företagande. Får de förtroende för dig som företagare kommer de att vilja bli kund. Jag vet att många vill hålla den privata delen privat. Lycka till! Det är kanske lättare att erkänna att finns det där ute kommer det att synas. Antingen eller liksom.

Välj ut dina favoriter. Du vet väl att du kan stjärnmarkera dem som du vill se oftast. Gå in på din väns profilsida, eller ta upp listan med alla vänner. På profilsidan klickar du på  rutan där det står vänner uppe i omslagsfotot – välj ”nära vänner”. Nu har du fått en stjärnmarkering och därmed markerat att du vill se mer av den här personen.

Som du ser kan du även ”nedgradera” någon till att ”bara bli bekant”. Med andra ord, du ser mindre av den personens inlägg. Ett sätt istället för att blockera någon vars flöde du är trött på kanske?

Film och video prioriteras fortfarande. Hur det än är så kommer Facebook även nu att prioritera rörligt, dvs live eller sparat, spelar ingen roll. Men troligtvis kommer live att framhävas något mer än sparat. Kanske det är dags för dig att göra ett inslag varje vecka? Veckans tips? Vem vet…

Ett vet jag, Facebook utvecklas hela tiden. Det jag skriver här kanske gäller fram till sommaren, eller ännu kortare. Men jag håller mig uppdaterad för din skull – så du behöver bara följa mig. 🙂 Bra va?

 

%d bloggare gillar detta: