Din historia betyder något. Precis som historier har haft en stor inverkan på våra liv sen urminnes tider. Om berättelser förr i tiden hjälpte oss att vara vaksamma på faror så hjälper de oss idag att förstå vår samtid, ta beslut och börja agera. 

Med rätt historia fångar du åhörarnas uppmärksamhet, har möjlighet att både roa, informera och övertyga, bara på några få minuter. Det är lätt att komma ihåg och dela med sig av en bra berättelse. Frågan är om det finns en struktur att följa för att få med alla viktiga dela av en riktigt bra story.

Börja med slutet i fokus

Även om de flesta historier börjar med att skapa ett sammanhang, ge en tillbakablick, vad är det som har hänt, varför är vi där vi är… så är det bra när vi pratar ditt företagshistoria att också tänka på vad det är du vill få fram av berättelsen. 

Beskriv vad du har gjort tidigare, var du befinner dig nu och vart du vill gå. 

Alla historier behöver en hjälte

En hjälte kan förstås vara grundaren av företaget, men det kan också vara kunden. Alla berättelse behöver den där speciella personen som vi snabbt fattar tycke för. Om du visar en viss sårbarhet så är det bara positivt. Publiken brukar normalt älska en hjälte som inte gärna vill stå i rampljuset, som blivit ditsläpad av yttre omständigheter. 

En hjälte är den som förändras under tiden, från någon ganska vanlig till någon mycket speciell.  Kanske har ditt företag vuxit och blivit specialister, sett saker och agerat för att leverera bättre resultat. 

Vad är det som står på spel?

 Vad är det vi riskerar om vi inte gör som hjälten vill? Vad är det vi som företag vill åstadkomma? 

Kanske kan det vara lösningen på kundens problem, men en förändring kommer att ske. Det kan ha att göra med utseendet, hälsan, relationer, ekonomi, karriär… någonting påverkar dina produkter och tjänster. 

Låt äventyret börja

Det finns alltid en massa hinder och motstånd på vägen. Ju tydligare och kraftfullare hindren är, desto mer intensiv och spännande blir berättelsen. Vad är det som står i vägen, hur ska du ta dig förbi?

Det kan vara inre eller yttre hinder, ofta är det fler än ett. Allt från dåligt självförtroende till lagar och förordningar till timing och ekonomi. 

Hitta din mentor

De flesta hjältar har en mentor, en vägledare som med visdom och kunskap visar vägen. Om du berättar din historia som företagare vem har funnits där som din förebild och hjälpt dig på vägen? 

I kampanjer är ofta mentorn någon med auktoritet eller någon som vunnit framgång på andra sätt, som idrottsstjärnor. Men det är också företaget i sig som med ”lång” erfarenhet guidar kunderna till rätt köp.

En viktig poäng

Under vägen har ditt företag lärt sig en del läxor. Kanske är de av moralisk karaktär eller bara smarta lösningar på vardagliga problem. Men det har tagit tid att förstå och anamma en lösning som fungerar. Du har nu svaret.

De allra bästa historierna låter poängen vara outtalad men den är ändå självklar. När mottagaren själv gör en insikt om sitt behov är det så mycket bättre. 

Koppla ihop dina värderingar med mottagarnas, du har en viktig anledning till att du driver den verksamhet som du gör. Den som tycker som du gör kommer också att vilja jobba tillsammans med dig. 

Hur vill du att det ska sluta

Alla som nu tar del av din berättelse, hur ska de få vara en del av avslutningen? Kan de vara med på resan till framgång? 

Se bara till att berätta sanningen. Det kommer alltid att komma fram om du har sminkat över skavanker. Ju mer ärlig du kan vara när du beskriver din resa, vem du är, vilka du hjälper, problem du löser och hur du gör det, ju bättre mottagande får du. 

Ibland är det t.o.m. så att det är just sanningen som är det där som sticker ut, den där berättelsen som gör skillnad.

Du hittar min företagshistoria här. Dela gärna med dig av din i kommentarsfältet. 

%d bloggare gillar detta: