Jag vet inte hur du är, men personligen så gör jag en inbetalning på mitt återbetalningskonto när någon har gjort mig en tjänst. Känslan av att vilja betala tillbaka finns är påtaglig. Den delar jag säkert med många. Vad vi kanske inte tänker på är att det är fler saker än uttalade tjänster som genererar viljan att betala tillbaka. 

Alla dessa tummar upp på Sociala Medier t.ex. Om du har fått ett gillande så är du mer benägen att själv ge andra en tumme. Är det någon som kommenterar mer regelbundet på dina inlägg, kommer du så småningom att börja kommentera tillbaka. Det ligger i våra gener. 

Det spelar egentligen ingen roll vad vi har fått. När vi blir bjudna på middag, vill vi gärna bjuda tillbaka. Det där med tjänster och gentjänster fungerar i det dagliga livet alldeles utmärkt. 

Sociala medier handlar mycket om att ge för att få. Givers gain, what you give is what you get – oavsett hur vi uttrycker det så menar vi samma sak. Du måste ge innan du ber om något. Det gäller för övrigt i allt nätverkande. Ändå är det fortfarande många som inte riktigt har förstått vad det betyder.

Jag var nyligen på ett företagsevent där många minglade och hade chans att hitta nya kontakter. Det var ett frukostmöte där alla till slut hamnade vid något bord tillsammans med nya kontakter. Jag noterade när jag tittade mig omkring att det nästan alltid var någon vid bordet som delade ut sina broschyrer och/eller visitkort utan att ha blivit tillfrågad.

Varför? Jo, för att vi har lärt oss att vi ska pitcha och skapa nyfikenhet och se till att andra kommer ihåg oss. Det finns t.o.m. en del som delar ut två visitkort för att mottagaren ska kunna dela vidare till andra. Är det här verkligen rätt väg att gå? Motsatsen kan förstås vara att du aldrig lyckas få ut dina kontaktuppgifter och att ingen vet vad du gör. Du tar liksom inte plats.

Jag har med åren lärt mig att om du är nyfiken och uppriktigt intresserad av andra så kommer du att få intresse tillbaka. Kanske inte genast eller från samma håll. Men du kommer att bli uppmärksammad till slut. Att få broschyrer och visitkort från någon som jag inte bett om information är ungefär lika uppskattat som spammail.

Olika insatser har olika värde

Alla saker du ger är helt enkelt inte lika mycket värda. En tumme upp ger kanske mindre återkoppling än t.ex. ett omnämnda, taggande eller en referens. Ger du tillräckligt mycket först kan du komma till en nivå där du t.o.m. känner att du kan be om en tjänst. 

Ett gillande kan betyda oerhört mycket i början av en karriär men har du många följare och ett stort engagemang börjar kanske just ett gillande att devalvera i värde, även om det fortfarande uppskattas. Så, beroende på vems gentjänst du vill kunna inkassera måste du utvärdera hur stor insättning du behöver göra. 

Vad finns det då för insättningar, investeringar du kan göra?

  • Gilla
  • Dela
  • Kommentera
  • Ett eget inlägg som taggar
  • Ett mail eller direktmeddelande
  • En bloggartikel med länkar
  • Ett personligt möte
  • Ett uppdrag
  • En rekommendation
  • m.m.

Olika kanaler kan ha olika värde, en rekommendation på LinkedIn är oftast mer värdefull än en retweet på Twitter. Det viktiga är förstås att ju mer du sätter in på någons återbetalningskonto ju mer ränta kan du förväntas få. 

Kanske jag låter krass och cynisk. Det är inte meningen. Jag bara försöker ge en bild av hur vi fungerar i det stora hela. Vilket också innebär att det finns andra sorts konton för familj och vänner. Dem gör jag ju tjänster till och hjälper utan att fundera på hur stor insättningen är. 

Det du kan ta med dig är att innan du ber om något, bör du ha varit åtminstone lite givmild själv. Generositet ligger högt på min lista över värdefulla egenskaper, både i arbetslivet och i privatlivet.

Vad tycker du? Kan generositet vara ett första steg till bra relationer och affärer?

%d bloggare gillar detta: