Häromdagen när jag lyssnade på Ring P1 var det en kvinna som önskade att det skulle finnas en enda kanal som samlade all information om Corona och Covid-19, för just nu domineras alla kanaler av pandemin, hela tiden. Om det inte vore för att det är en kris, en pandemi, en katastrof, så skulle man lätt kunna säga att Covid-19 trendar på alla kanaler.

Många är oroliga och vill hålla sig uppdaterade. Min man måste få sin dagliga dos av information från någon av nyhetssändningarna på TV. Personligen väljer jag Twitter och Youtube, men har nästan fått mer än nog. Dock kan jag i min yrkesroll inte vända ryggen till det som diskuteras, beslutas och händer. Jag håller koll både för egen räkning men också för mina kunders skull. 

Hur gör man då för att hålla örat mot marken och förstå vad som diskuteras, inte bara från myndigheters och experters håll, utan vad vi säger som privatpersoner, företag och organisationer, drabbade och odrabbade? Som företag kan det vara nog så viktigt att förstå hur den egna branschen och kunder drabbas. 
 

I Coronadebatten vill du kanske veta

  • Hur din röst, ditt varumärke kan uttrycka sig om Covid-19
  • Vilka diskussioner som trendar
  • Hitta de som påverkar och driver debatten i din bransch
  • Vem du kan lita på och var konspirationsteorier flödar

Om vi bara tittar på Covid-19debatten så kan vi lugnt påstå att den är global. Den har påverkat i stort sett alla på ett eller annat sätt. Den specificeras som en kris och under kris vet vi att korrekt och omfattande information är avgörande för bra beslutsfattande. 

Referera till eller utesluta Corona

Det är kanske att gå till överdrift att skapa och hitta en målgrupp som ska reagera på just din information om pandemin. Men, med tanke på hur dominant Corona är i all kommunikation kanske att helt utelämna Coronaanknytningar i ditt företags kommunikation med marknaden kan bli kännbart för varumärket. 

Genom att lyssna, identifiera och hitta rätt sorts fakta och data kan du stärka varumärket genom hur du kommunicerar till din bransch och dina kunder. Genom att lyssna rätt kan du förstå vad dina kunder letar efter just nu. På det sättet kan du identifiera hur ditt varumärke kan bidra till konversationen på ett autentiskt sätt. Använd Google Analytics eller något annat tillgängligt program för att scanna av nätet, eller dyk in i konversationer som dyker upp i dina normala flöden. Vilket du än väljer, gör något. 

Hänsynsfull svarsstrategi

Det är viktigt att ha en utvecklad svarsstrategi på plats. Målet som organisation måste vara att förstå kundernas oro utifrån respektive bransch och guida dem i den oron på ett ödmjukt och uppriktigt sätt. Det värsta du kan göra är att fortsätta pumpa ut innehåll som inte tar hänsyn till rådande omständigheter. Det är en känslomässig tid för alla och det behöver vi ta hänsyn till. 

Följ och lyssna på hur andra i branschen förhåller sig till Covid-19, vad som publiceras på Sociala Medier, finns på webbsidor och information som delas ut till kunder och intressenter. Hur stämmer det med ditt företags agerande?

Nu om någon gång är det dags att ta sig tid att följa med i debatten. Det är så du kan anpassa och leverera innehåll som är relevant och aktuell just nu. 

%d bloggare gillar detta: