Är det verkligen värt mödan att skriva bloggartiklar för ditt varumärke och ditt företag? Så mycket tid som det tar, får du verkligen ut något av det? Visst, innehåll är viktigt, men måste jag producera allt själv? Det är frågan!

Just nu arbetar jag med att göra en av mina kurser digital. Den handlar om att lära ut hur man gör det jag gör här, skriva bloggartiklar för sitt företag/varumärke. Samtidigt som jag funderar på vad det är som gör att jag kan lära någon annan hur jag gör något, måste jag också fundera på om det verkligen är lönsamt och värt mödan – att skriva bloggartiklar menar jag. 

Frågor jag ofta får är just om det ger något och om det är värt mödan. 

När jag bläddrar i mitt artikelbibliotek hittar jag inlägg som är mer än tio år gamla och som fortfarande dyker upp i statistiken för besök på min hemsida. Om just de artiklarna har gett mig några uppdrag är svårt att säga något om. Men visst har min ihärdighet och fortsatta produktion gjort skillnad. 

Det finns  en del saker jag kanske borde ha gjort annorlunda från början. Bloggen har ju inte tusentals besök dagligen och jag är inte känd för att vara bloggerska. Men artiklarna gör sitt jobb. Därför tror jag verkligen på bloggandet.

 

Komma igång

Det enklaste sättet att komma igång med ett artikelbibliotek som visar vad du kan och vad du står för är kanske att skriva artiklar på LinkedIn. Jag har sett många duktiga entreprenörer som delar med sig av riktigt relevant innehåll där. 

Däremot kanske du inte ska gå ut och marknadsföra dina artiklar innan du har ett antal som är publicerade. Det känns lite magert om du slår hårt på trumman för en enda artikel och lovar dyrt och heligt att här kommer det att finnas gediget material att komma tillbaka till med regelbundenhet. Det vet du ju liksom inte än. 

Skapa tid i kalendern

För att komma igång ordentligt behöver du se till att du har gjort rum i din kalender. Det går inte att tro att du ska hinna skriva, redigera, göra en snygg layout och kanske skapa en illustration på tid du har över. Avsätt tid minst en gång i veckan som är tillräcklig. Lättast är förstås om du avsätter samma tid varje vecka för att verkligen bli konsekvent. Veckans reflektion liksom. 

Ibland känns det som om jag skulle kunna skriva hela tiden. Faktum är att när jag två år i rad var med på en bloggutmaning, att skriva en artikel varje dag i 100 dagar, lärde jag mig jättemycket. Både på att vara uppmärksam på min omgivning men också hur jag snabbt kunde få ihop en artikel runt något lite som verkade obetydligt när det hände. 

Tålamod

I början av bloggandet kan det kännas kul, inspirerande och lite utmanande, därför lägger du ner passion och energi i dina artiklar som du under längre tid kommer ha svårt att uppbåda. Det gäller att veta när lagom är nog. Tids nog tar energin slut. (förhoppningsvis inte, men vanligtvis)

Den bästa medicinen kan vara att gå ifrån skrivandet en stund och tänka på något annat. Låt texten ligga till sig och kom tillbaka med friska ögon och en pigg hjärna. Att låsa in sig för att man tror att man behöver total fokus och inga störningsmoment är inte alltid den bästa lösningen. Det är lätt att det istället blir en låsning. 

Hitta din väg

Kan du inte skriva långt, så är ju kortformat hur populärt som helst. Kanske du är en expert på att uttrycka dig kärnfullt och pricksäkert. 280 tecken på Twitter kanske är allt du behöver. Bara för att du vill dela med dig och visa vad du kan och står för, behöver det ju inte vara långa bloggartiklar. 

Jag har sett en del som skriver hela uppsatser som svar på någon annans inlägg på både LinkedIn och Facebook. Speciellt om det är någon som har en stor följarskara så förstår jag avsikten. Personligen är jag lite mer försiktig med den strategin för jag tycker att det är lite amöbaaktigt, att äta sig in på någon annans näring. En bra kommentar som skapar nyfikenhet är något helt annat. 

För egen del sparar jag inlägg, artiklar, Youtubefilmer och annat som triggar mitt intresse och som jag gärna vill kommentera och återkomma till vid senare tillfälle. Jag har också påbörjade artiklar som jag sparar för att komma tillbaka till och skriva färdigt. Bara för att jag inte har tid att färdigställa en artikel nu, betyder inte det att den inte är värd att skrivas. Men jag tjänar massor på att ha påbörjat min tankegång till nästa gång jag får tid. 

Det bästa tipset jag har är att skriva så mycket du kan. Du måste hitta din röst och ditt sätt att uttrycka dig på. Det är lätt att bli distraherad, tappa sugen och ge upp. Speciellt om statistiken visar att inte en enda kotte har klickat på din artikel. Fortsätt skriv ändå. Plötsligt händer det. 

Vad ditt skrivande kan leda till:

Spökbloggande

Det är många, många därute som inte skriver sina bloggartiklar själva. Speciellt när vi kommer till VD:ar och företagsledare. De har helt enkelt någon som skriver texterna åt dem. Möjligtvis att de korrekturläser och lägger någon personlig aspekt på texten i slutet. 

Jag har själv spökbloggat för ett antal personer. Nackdelen är förstås att det inte är någon som vet att det är jag som har skrivit texten. Å andra sidan så får jag direkt betalt för vad jag åstadkommit. Det är ganska enkla pengar att få in. Det svåra kan vara att hitta uppdragen. 

Prova med att skicka ett direktmeddelande till någon på LinkedIn som gör mycket inlägg men inte direkt skriver några egna artiklar. Skicka en länk till dina egna texter och säg: ”Det här kan jag hjälpa dig med om du vill, i ditt namn förstås.” 

Konsult eller coach

Skriver du mycket och visar din kompetens så kommer det så småningom komma någon som vill veta mer. Som inte tycker att det räcker med den kunskap som du ger bort helt gratis med dina artiklar. De som vill ha mer kan ju förstås få det. Men se till att du har bestämt innan hur dina konsultuppdrag kan se ut. 

Föreläsningar

Efter ett tag kan det också dyka upp talarförfrågningar. Kan du komma och prata om det här eller det där på vår X-konferens? Kul eller hur? Nu måste du förbereda dig för nästa steg. Kan du? Vill du? Är du beredd?

Utbildningar

Med tillräckligt mycket material publicerat kommer du snart att ha hela utbildningar ligga ute tillgängliga för alla. Kanske inte organiserade på ett sätt så att de är en riktig utbildning. Men i praktiken så. Om du organiserar om dem och ser till att det finns ett tydligt flöde har du en färdig utbildning att börja ta betalt för. Det är ju ändå text som du redan har skapat. 

Förutom att du ska hitta din egen röst och ditt sätt att skriva, tänk på att ärlighet, ödmjukhet och vänlighet kommer man långt med. Även om en del väljer att ha en tuffare, mer utmanande och kanske t.o.m. provokativ skrivarlust. Det är upp till dig, det är ditt varumärke. Jag tror på den mer vänliga approachen. 

Dela gärna med dig av egna erfarenheter och iakttagelser.

%d bloggare gillar detta: