Föreläsaren

Nästa gång du bokar en föreläsare så vill du ha en som är påläst, aktuell och anpassad efter din organisation och verksamhet. Då har du kommit rätt.

Jag sätter värde i att alltid vara härvarande, det betyder för mig mentalt närvarande. En självklarhet kan tyckas. Men det betyder mer än att bara vara fokuserad, det betyder att jag är lyhörd och flexibel för mina åhörares förväntningar och önskningar.

 

Erfarenhet från 1998

Visst vore det enklare att turnera runt med en färdig föreläsning – fast det är inte jag. I början av min föreläsarkarriär försökte jag lyssna på affärscoacher och mentorer som alla sa att jag måste förpacka mitt innehåll så att det blev lättare att köpa. Med andra ord, göra en föreläsning som jag sedan upprepade gång på gång. Jag lärde mig snabbt att det är ett format som inte passar mig.

Jag bryr mig om vad ditt mål med min närvaro är och anpassar mitt innehåll efter det.

 

Kommunikation är mellanmänskligt

Jag utgår alltid från kommunikation, oavsett om det är irl eller url. Med andra ord offline eller online. Faktum är att hur vi kommunicerar i verkliga livet och på t.ex. Sociala Medier inte skiljer sig så mycket från varandra.

Mycket har blivit sagt genom åren om kommunikation och det finns knappast något nytt under solen. Men håll med om att det mellanmänskliga är spännande och att vi alltid kan bli bättre på att kommunicera. Framförallt kan vi bli bättre på att övertyga. Föreläsningar är ett sätt att kommunicera, det finns många fler.

Som gammal formgivare och projektledare från reklambranschen, samt erfarenhet som marknadsansvarig i den statliga branschen vet jag att jag kan det jag pratar om.

 

Lena vid graffitiväggen

Om jag själv får välja

Jag talar gärna och ofta om Sociala Medier. D.v.s. hur du i din organisation och verksamhet kan kommunicera och använda digitala kanaler. Det kräver att jag ständigt håller mig uppdaterad och omvärldsorienterad. Det betyder att jag tillbringar en hel del tid vid datorn, paddan eller mobilen. Där gör jag också mina statusuppdateringar och delningar. För mitt varumärke, men också för andras.

Men jag pratar lika gärna om den mellanmänskliga kommunikationen. Det handlar om att möta din publik här och nu – att vara härvarande. Eller om kommunikation inom en organisation, hur ni talar med varandra och om varandra.

Mitt mål är att du ska få mer än du bad om. Jag vill att du ska få en del AHA-upplevelser och några bekräftelser. Ibland slår jag in öppna dörrar. Men, visst är det fler än jag som behöver bli påmind om självklarheter.

 

 

Är du nyfiken på att se vad jag gjort tidigare, vad kunder sagt samt utbildningar jag gjort? Läs mer här

Hör gärna av dig!

5 + 9 =