Välkommen! Du vet väl att det bara är du som tagit del av mitt inspirationsbrev som kan läsa den här texten. Det är också ett sätt att dela med sig av innehåll – att göra en del av det du delar med dig av tillgängligt för de som är extra intresserade. Du får ju gärna dela med dig i dina kanaler, och då kan ju du som nu läser ha kommit den vägen. Vad texten handlar om är vanliga missuppfattningar om vad innehållsmarknadsföring är.

 

1 Om du publicera innehåll så får du kunder

Ok, så om du börjar blogga och delar inläggen på din FB-sida så kommer kunderna att se hur duktig du är och rusa till dig med förfrågningar och begäran om att köpa. Nja, innehållet i sig garanterar aldrig att du får trafik till din hemsida och nya kunder.

Tänk på att ordet innehållsmarknadsföring i sig består av två ord, innehåll och marknadsföring. Det betyder förstås att du fortfarande behöver marknadsföra dig om du vill synas.

Många tycks tro att det är innehållet i sig som kommer att göra en förändring om företaget lyckas eller inte. Det kan ju göra skillnad, om det som skapas är riktigt, riktigt bra och är något som gillare och följare uppskattar. Men det kan du aldrig med säkerhet veta.

Förr var det en etablerad sanning att hälften av all marknadsföring var bra och hälften dålig, men att det var svårt att veta vilken halva som var vilken. När det gäller innehåll så är det långt ifrån hälften som är bra – så det finns fortfarande utrymme att vara en av de bästa.

 

2 Ju mer du publicerar, desto bättre går det

Kvantitet mot kvalitet har alltid varit en fråga som har kittlat analytiker. Sanningen är väl att det beror på. Är syftet att förse fansen med massor av material kan det förstås vara en bra strategi med mycket. Men oftast är det bättre med kvalitet än kvantitet när det gäller att synas på Sociala Medier.

Vad som händer när det är viktigare att publicera än vad som publiceras är att inläggen blir ett antal intetsägande ord utan insikter och mening. Det är mer ett skrik på uppmärksamhet än ett välvilligt, omsorgsfullt formulerat inlägg som ger mervärde.

När jag började min närvaro på Sociala Medier 2007 var konkurrensen en helt annan. Jag trodde i min enfald att jag var sen att skapa mitt FB-konto när det redan fanns 70,000 svenska konton. Så fel jag hade. Hur det såg ut i flödena då och hur det ser ut idag är helt förändrat. Idag har vi miljontals FB-konton att konkurrera med, bara här i Sverige.

Den sista tiden har jag känt mig lite mindre inspirerad när jag har skrivit mina bloggartiklar. Det har tyvärr märkts. Mellan varven har jag varit tvungen att klämma ut en ny bloggartikel bara för att det var så länge sen jag publicerade något sist. Oftast blir det katastrof, eller iaf långt ifrån den standard jag vill ha.

Med största sannolikhet hade jag tjänat på att vänta en dag till. Stressen jag kände var säkert större än vad som var befogat. En dag till hade inte gjort någon skillnad. Att gå från ”good enough” till att leverera kvalitet kräver omsorg och tid. Det innebär att du får kämpa, leta, skriva om och ibland kasta bort.

Att skriva för att få länkar, kommentarer och delningar är en sak, men att skriva och publicera för att det finns passion, hjärta och äkta kärlek till det du gör – det är en annan, det gör skillnad.

 

3 Innehållsmarknadsföring handlar om att bli sökbar

Det är allmänt känt att det blir svårare och svårare att komma högt upp i Googles organiska sökningar. Visserligen är det bra om det finns fler sidor på din hemsida som blir kategoriserade och sökbara. Men att bara publicera innehåll för att det ska bli optimerat för Google är en styggelse.

Ibland känns det som om artiklar som är skrivna för sökmotorerna har samma mallar som de gamla säljbreven som kom i den fysiska brevlådan. Ni vet de där som upprepar ditt namn och fetmarkerar huvudorden så att du absolut inte kan missa att beställa nästa bokpaket. Det är direkt osmakligt, tjatigt och går direkt i papperskorgen.

Jag vill ju gärna tro att om du skriver till någon, rör vid någons känslor, ger något som är av nytta, så är chansen mycket större att det stärker varumärket. En anonym sökning på Google kan kanske ge dig en person som hastigast tittar in på din hemsida, men det ska mycket till för att de blir kvar och dessutom blir en kund.

 

4 Med tillräckligt bra innehåll behövs det ingen teknik

Det vore väl underbart om det bara var att skriva några rader och sen skötte sig allt av sig självt. Från början var det dessutom så att det liksom lades ett värde vid att det var socialt, att det var personligt, att det skedde här och nu. Det har förändrats, radikalt!

Idag är innehållsmarknadsföring en hel vetenskap i sig. Det är bilder, videor, blogginlägg, sociala nätverk, statistik, e-post, sökmotoroptimering m.m. En del teknik underlättar verkligen din digitala närvaro. Appar och plattformar där du kan samla dina kanaler kan verkligen underlätta din möjlighet att publicera och sprida innehåll. När det börjar bli mängd på både artiklar och kanaler kan ett verktyg som t.ex. Hootsuite vara till hjälp.

 

5 Innehållsmarknadsföring handlar om att ge bort kompetens gratis

Hela världen av kompetens finns vid dina fingertoppar. Sök och du ska finna. Ladda ner lathundar, mallar och titta på filmer hur du gör. Många, många gånger är det helt gratis och kostar dig inget annat än lite söktid och finurlighet. Men som företagare är det ingen smart idé att ge bort all din IP (intellectual property) helt gratis.

Om du ger bort alla år av erfarenhet utan att få något tillbaka kan du likaväl lägga ner din verksamhet eller lära upp någon annan som tar över. Det du kan och har samlat på dig genom åren är värdefullt. Jo, jag vet, alla säger att du måste visa vad du kan för att få fler kunder. Det är sant. Men du behöver aldrig ge bort det gratis.

Det minsta du kan begära är deras e-postadress. På det sättet bygger du samtidigt din lista med adresser som du kan skicka e-postutskick till. Det finns nämligen en fördel i att skicka e-post till någon som själv har gått med på att lämna sin adress.

Vill de ha din PDF-fil med bästa tipsen hur de får en fin gräsmatta får de lämna sin e-postadress i retur. Vill de ha e-boken som du just publicerat så kostar den 49:- via PayPal. Vill de ha en online-utbildning hur de optimerar användandet av just din produkt eller tjänst kostar det också några kronor.

I traditionell marknadsföring brukar vi prata om AIDA – Attention, Interest, Desiree och Action. I digital marknadsföring har det översatts till ACCA – Attention, Comprehension, Conviction och Action. Inte så stor skillnad kan tyckas. Men det går förstås ut på att skapa trafik, engagemang och till slut en kund.

Gratis lockar alltid, det skapar absolut uppmärksamhet. Något att ladda ner eller få kan absolut locka mitt intresse också och min önskan om att ha – för att till slut klicka för att få det jag har blivit lovad. Gratis är alltid gott, men det måste vara win-win.

 

Behöver du hjälp att ta fram en Social Mediestrategi och en policy hjälper jag dig gärna, men mot en offert förstås. 🙂

1 + 10 =