VM i fotboll och företags närvaro på Sociala Medier kanske har mer gemensamt än vi först tror. För att nå framgång krävs det mer än att bara dyka upp. Du måste förbereda dig, träna, engagera dig, sätta upp mål, göra avstämningar och korrigera riktning.

Jag har aldrig riktigt förstått varför så många tror att marknadsföring via Sociala Medier ska ge resultat på en gång. Vi vet att all annan marknadsföring är en process där lång exponering och upprepade meddelanden krävs för att nå resultat.

Att vi någon gång på tidigt 2000-tal trodde att Sociala Medier var svaret på våra bekymmer att nå våra kunder, är helt förståeligt. Men nu… när vi vet bättre och har mätbara resultat att utgå ifrån borde vi agera annorlunda. 

Social Media Examiner, vars konferens i San Diego jag besökte i Februari i år, gör årligen en undersökning där de ställer frågor till ca 4000 marknadsförare, med inriktning på småföretagare. Genom deras undersökningar går det tydligt att se hur utvecklingen har gått. 

Visserligen är det inte vetenskapliga undersökningar, men det är en återkommande undersökning sedan åtminstone 2010 och med många svarande, så vissa slutsatser kan vi nog ta för sant. 

80% såg en markant skillnad

En sak som slog mig när jag sist läste rapporten är förhållandet mellan försäljningen och företagens mål att nå större publik samt väcka medvetenhet om varumärket. Under det första året som företag satsar på Sociala Medier är det närmare 80% som svarar att de kan se en markant skillnad i  att väcka medvetenhet och få uppmärksamhet men bara runt 30% som märker av en högre försäljning. 

För att verkligen få en varaktig skillnad och kunna räkna hem dina investeringar på Sociala Medier bör du hålla ut bra mycket längre. Vad sägs om fem år? Annars är det enda du kan räkna COI, dvs. Cost Of Inaction. 

Många undrar kanske varför det tar så lång tid att nå en stor publik på Sociala Medier? Tänk på att traditionell media och klassisk marknadsföring fortfarande lever och fungerar när du gör det rätt. Där vet vi att upprepning och storskalighet gör skillnad. Vi tror helt enkelt att det ska gå fort för att det är enkelt att klicka på publicera. 

Sociala Medier har många andra fördelar än att bara locka till affärer. Som undersökningar, kundsupport, statistik m.m. Framförallt förmågan att verkligen fånga upp och skapa relation med de som är intresserade. 

Egentligen är det väl mer rättvist att jämföra Sociala Medier med en mässa eller något nätverksevent där du tillbringar tid just för att skapa kontakter som med tid kan leda till goda kunder och lojala ambassadörer. 

Så om det första resultatet du kan se genom din aktivitet på Sociala Medier är att du skapat medvetenhet och väckt intresse så fundera på varför det är viktigt. Jo… intresse leder till engagemang som leder till förtroende som leder till… förhoppningsvis gröna siffror på sista raden. Men det kan ta tid. 

Tålamod och förståelse är det som krävs

Tidigare hade många marknadsförare svårt att sälja in behovet av att synas på Sociala Medier till sin ledning. Idag är det annorlunda. Med minskade möjligheter att nå ut via traditionella kanaler så finns det större tålamod och förståelse för att det ändå är den digitala vägen vi måste gå. 

När jag sitter och tittar på Fotbolls-VM så slår det mig att de flesta investeringar vi gör där vi förväntar oss ett riktigt bra resultat tar tid. Oavsett om det är Mexico som slog Tyskland i deras första mästerskapsmatch, Ronaldo som gjorde hattrick i Portugals första match, Ryssland att slå ut Spanien eller om det är att nå framgång på Sociala Medier. 

Både Mexico och Ronaldo har lagt ner år av träning och fokus för att vara så klara som de någonsin kan för att ta chansen att bli bäst i världen i just det här världsmästerskapet.  Åtminstone en av dem har fortfarande chansen. Vilket mästerskap är det du siktar på att nå framgång i?