Det här med att vara härvarande – inte bara närvarande, gäller lika väl här på nätet som när du föreläser. Jag menar, det är ju en sak att ha en webbsida, en Facebooksida och ett Twitterkonto. Men utan att vara härvarande, mentalt närvarande, är det ganska meningslöst. Du behöver alltså vara uppmärksam och reagera när något händer, agera på det och visa ditt engagemang.

Nu pratar jag förstås utifrån ett varumärkes synvinkel. Företag och organisationer kan inte bara ösa ur sig sin egen information och förvänta sig att följare och gillare ska uppskatta kommunikationen. Jag ska ge ett exempel från min egen närhet.

Så här i jultider finns det många organisationer som uppmärksammar att andan för julen kan skapa goodwill. Som t.ex. organisationen Rotaract här i Västerås. Redan förra året började de kampanjen #köpenextra. Om nu hashtaggen hade utnyttjats kunde det ha blivit riktigt bra.

Härom dagen fick jag den här uppdateringen i mitt flöde:

extraJul8

 

Det var ett inlägg som jag gärna gillade och också fick mig en tankeställare. Borde jag också köpa en extra julklapp?

Det här är en möjlighet inte bara för Rotaract utan för de andra nämnda organisationerna att också dra nytta av socialt engagemang. Så – hur har de valt att exponera den här möjligheten.

Jag började med att söka på Rotaract – och till min glädje hittade jag t.o.m. en sida bara för aktiviteten.

 

extraJulklapp3

 

extraJulklapp1

 

Bra jobbat Rotaract – dessutom är hela flödet på deras egen FB-sida fylld av aktiviteter och bilder från arbetet runt insamlingen. Det går verkligen att känna att engagemanget är genuint.

extraJulklapp2

Rotaryklubben Aurora har gjort sitt bästa – enskilda medlemmar har delat vidare julgransbilden och även Aurorasidan. Andan i texten känns uppriktig och personlig, det är bra.

extraJulklapp4

 

För mig är det fullt tillräckligt att ”låna” någon annans bild. Men det hade varit ännu bättre om de också refererat till den som tagit fotografiet och sagt någonting som: ”Vilken tur att xx påminde oss om att dela med oss av vilken bra idé det här är.”

Vi har två organisationer till som är nämnda. UF och Almi. Vad hände med deras sociala engagemang? Så här ser det ut.

extraJulklapp5Oj då, vad hände? Ung Företagsamhet Västmanlands sida såg ut så här. Jag försökte många gånger och letade ingångar från flera håll – men landade varje gång här. Om det var tillfälligt vet jag inte. Hur som helst är det olyckligt. Kanske var det därför som det första inlägget kom från en UF-medarbetare, men låg på den privata sidan.

extraJulklapp6

 

På Almis FB-sida har det inte hänt någonting sedan den 5 december och det har definitivt ingenting med #köpenextra att göra.

Jag valde också att göra en sökning på Twitter och hittade följande:

extraJulklapp7

Också från en Rotaractmedlem, men från tidigt i våras när de hade en annan aktivitet i samma ärende. Det hade varit starkt och bra om de fortsatt att driva trafik genom samma hashtagg. Instagram visade noll resultat. Ändå kan jag tycka att det borde finnas ganska mycket bilder som kan visa gläjden att få ge – glittrande, förväntansfulla barnögon.

 

 

Att vara härvarande som företagare eller organisation betyder att det krävs resurser. På flera av företagen där jag varit anställd – har det funnits någon som har läst igenom dagstidningar och branschtidningar för att leta efter annonser, artiklar och annat som berör den egna verksamheten, klippt ut och samlat i en klippbok.

Det här är samma arbete – någon måste göra jobbet. Någon måste vara härvarande och närvarande nog för att hitta det som händer här och nu och som kan skapa engagemang.

Nu är julen snart här – är det dags att börja önska God Jul nu?

PS – bor du i ett område där det finns liknande aktivitet – se till att köpa en extra julklapp. Jag lovar att någon kommer att uppskatta den. – DS

 

 

%d bloggare gillar detta: