Alla som tycker om ett specifikt varumärke vill ju också att det ska gå bra för det varumärket. Vi försvarar gärna våra val och kan vrida oss ut och in för att förklara ett köp. Som t.ex. mina väskor från Michael Kors. Jag vet att de är ”sv..ndyra” – men här, i USA, är det faktiskt ”nästan” prisvärda – jag kan iaf säga: ”because I´m worth it”.

Likadant är det med våra arbetsplatser. Gillar vi vårt företag och är stolta för att vi jobbar för en specifik arbetsgivare, då vill vi gärna försvara företagets färger. Det är förstås inget som en företagsledning kan bestämma att vi ska göra – men kanske påverka. Det här är ett inlägg som fortsätter på min artikel om att göra våra medarbetare till Sociala Ambassadörer.

 

Engagerade medarbetare inspirerar kunderna

Med engagemang kan man komma långt. Och jag förstår att en del medarbetare ger upp om ledningen gör allt annat än visar sitt eget engagemang som den här filmen visar.

Jag delade den här filmen på Facebook förra veckan och den säger väl allt.

Om en person känner att engagemang lönar sig blir det normalt lätt att överföra samma engagemang på kunder och andra medarbetare. Det finns undersökningar som visar att ju mer engagerad en medarbetare känner sig, desto större är chansen att hen rekommenderar företaget till sin omgivning. Överraskning? Nej, det känns ju som att slå in öppna dörrar.

Men tänk på det igen – om vi har engagerade och motiverade medarbetare, vad skulle de kunna göra som ambassadörer i Sociala Medier?

 

Ledningen anger tonen

En undersökning som Brandfog har genomfört visar att VD:ar som är aktiva på Sociala Medier blir bättre ledare, att deras sociala engagemang leder till större förtroende för varumärket och att Sociala Media faktiskt är dagens PR.

I min värld behöver ledningen gå före och visa vägen. En bra VD är aktiv på Sociala Medier och kommunicerar ständigt varumärket.

Genom våra nätverk når vi allt större antal individer. Det betyder också att vi står närmare våra kunder än någonsin. Våra anställda är antagligen i kontakt med ett antal av våra kunder dagligen via sina Sociala kanaler.

I det perspektivet börjar begrepp som B2C och B2B bli suddiga i kanterna. Våra privata sfärer krockar med våra professionella. Vilket gör det ännu viktigare att inkludera våra medarbetare i vår Sociala Mediestrategi.

 

10 sätt att boosta varumärket internt

I en artikel hos Business Journal listar man 10 sätt att boosta ditt företags varumärke. Jag har också hittat två andra modeller för att bredda det sociala engagemanget hos personalen. Den enda handlar om att ge medarbetarna eget ansvar och befogenhet att vara aktiva i sina nätverk.

Den andra modellen är mer riktad till företag som måste vara försiktiga med vad de publicerar för att hålla sig inom lagens ramar. Det kan vara revisorer, advokater, polisen eller inom vård och skola. Här handlar det om säkerhet och en form av kontroll.

Här och nu får du de 10 sätten som Business Journal delar med sig av.

1 Erkänn att alla anställda har en viktig roll för att stärka varumärket
Framgångsrik branding är inte bara en marknads- eller säljfunktion. Det är lika viktigt på alla avdelningar från ledning och personalavdelningar till golvet.

2 Se över den interna kommunikationen
Se till att den interna kommunikationen överensstämmer med ditt varumärke och  dina varumärkeslöften. Gör de anställda medvetna om varumärkeslöftet, och ge dem möjlighet att agera efter dem.

3 Formulera vad ditt varumärke står för och vad du lovar dina kunder
Sprid varumärkesidentiteten över hela arbetsplatsen, i alla kanaler, hela tiden. Inte bara för att definiera hur kunder ska behandlas utan också för att visa hur ni uppmuntrar, utbildar och inspirerar era medarbetare – storytelling.

4 Se till att du på ett enkelt sätt dagligen pratar om företagets varumärke
Använd varje möte ni har, en-till-en, personalmöten och fikaraster, för att ge konkreta exempel på hur man levererar ert varumärkeslöfte.

5 Använd enkla verktyg
Små plånbokskort med färdiga referenser till varumärket kan göra skillnad. Uppmuntra personalen att lära sig varumärkets nyckelfördelar.

6 Utvärdera regelbundet
Hur väl känner dina anställda till och förstår varumärkeslöftet? Samtliga anställda – särskilt de i kundinriktade roller – ska tro på och känna att de har resurser och tillstånd att leverera varumärkeslöftena. Ge ytterligare stöd där det fattas kunskap.

7 Se till att nya medarbetare förstår ditt varumärke och löfte
Alla nyanställda ska kunna formulera vad företaget står för och vad som gör det annorlunda än konkurrenterna.

8 Se till att varje medarbetare förstår hur hens jobb påverkar kundupplevelsen
Det är särskilt viktigt för roller som inte är kundinriktade. Det gäller att ständigt knyta ihop bilden av vad den enskilde medarbetaren gör och vad företaget står för.

9 Uppmärksamma medarbetare som lever upp till varumärkeslöftet till kunderna
Erkännande är ett viktigt psykologiskt behov i Maslows behovspyramid. Medarbetare som vet att de kommer att få erkännande för att de följer varumärkeslöftena kommer att ha ett starkt incitament att göra det.

10 Hämta regelbundet åsikter från medarbetarna
Ta särskilt in tankar om hur ni kan leverera varumärkeslöftena bättre. Ha möten där alla kan dela med sig av sina idéer och samtidigt få återkoppling.

De andra två modellerna kommer jag att prata mer om i ett av mina nyhetsbrev. Vill du få djupare insikter får du gärna prenumerera på mina inspirations-/nyhetsbrev.


 

[mailchimpsf_form]

 

 

%d bloggare gillar detta: