När jag i veckan var och föreläste om Sociala Medier hann jag knappt börja innan jag attackerades av ett antal kritiska, rädda och bestämda övertygelser om varför det är farligt, dumt och oseriöst att använda Sociala Medier. Vi kom in i diskussioner om upphovsrätt, om mobbning på nätet och om det vanliga missförståndet – att alla statusuppdateringar på Facebook består av information som jag helst avstår från att veta om andra. Jag tänkte adressera några vanliga kritiker.

 

Sociala Medier är INTE = Facebook

Den allra första och största myten att slå hål på är att Sociala Medier = Facebook. Visserligen är det det största sociala nätverket just nu. Men det är så mycket mer. Och som företagare finns det inget måste att vara med på Facebook. Däremot finns det i mitt tycke ett måste för alla företag att hålla sig uppdaterade om Sociala Medier och bestämma vilka kanaler som skulle kunna gynna verksamheten.

Igår satt jag i dialog med två unga killar som har en fantastisk affärsidé som kommer att ge dem en god återkommande inkomst och möjlighet till att få kunder i hela landet – och kanske ännu längre bort. De var engagerade, lyhörda och oerhört seriösa i sitt affärsagerande. Däremot har dessa killar, dryga 20 år, en annan syn på just Facebook än vad min generation har (40+). Vilket är fullt naturligt.

Deras åsikt var att fler statusuppdateringar och information om verksamheten inte alls nödvändigtvis ger ditt företag rykte om sig att t.ex. ha mycket kunder och mycket att göra. De iakttar hellre än deltar i konversationen och vill helst hålla sina egna FB-konton till bara sina vänner. Ett smart drag tycker jag – utifrån vilka deras tänkta kunder kommer att vara.

Men däremot ville de veta mer om Twitter och hur de skulle kunna använda det. Jag var glad att jag kunde bidra till tankar om hur det skulle kunna gå till.

 

Alla anställda kommer bara att surfa på nätet

Ett argument som företag annars normalt har är att alla anställda kommer att lägga ner för mycket tid på nätet och sociala medier om de skulle ha tillgång till t.ex. Facebook på arbetstid. Mycket möjligt – det är en befogad oro, men det är också en tanke utan speciellt mycket förtroende för sina anställda.

Jag misstänker dock att just en kanal som Facebook mycket snart kan vara en del av den dagliga kommunikationen, istället för e-post. Via Facebook vet jag att jag alltid får kontakt med mina ”vänner” oavsett vilken ny e-postadress de för närvarande har. Det betyder att med Facebookfönstret öppet i bakgrunden när jag sitter och arbetar, får jag en påminnelse när jag har fått ett meddelande, precis som jag idag får meddelande om ny e-post.

Men det handlar också om den snabba närheten till att ställa en fråga i mitt nätverk om jag stöter på svårigheter i mitt jobb, eller om jag behöver svar från en leverantör eller kund, något som t.ex. en kundsupport skulle kunna svara på – sannolikheten att den kunden eller leverantörens FB-sida kan svara snabbt är idag mycket stor.

Sen är det självklart att alla anställda inte ska utses till talesmän på nätet för sina respektive organisationer – det är upp till den strategiska planeringen att ta ställning till.

 

Vi vill inte få negativ kritik on-line

Det är ganska självklara åsikter från vilken organisation som helst. Men först och främst – idag är nätet tillgängligt för alla – och oavsett om du och ditt företag deltar eller inte så finns risken eller chansen att någon kommenterar det du levererar ändå. Visserligen kanske den ökar om du ger dem ett ställe där det är lättare att lägga ut den.

Det positiva när de publicerar kritik (positiv eller negativ) i direkt anslutning till dina egna kanaler är att det är så himla lätt att bemöta den då. Kan det finnas något bättre när en missnöjd kund faktiskt kommer och berättar det. Den mest trogna kunden du kan få är en missnöjd kund som blir omvänd.

Det borde ju rimligtvis vara mycket bättre att veta och kunna ta emot kritik än att gömma sig och hoppas att det aldrig är någon som säger något om organisationen du representerar.

Med en tydlig policy om vad som är ok att publicera borde också risken att fel information läcker ut minska. Men, med största sannolikhet, även om dina anställda inte har tillgång till sociala medier på arbetet, har de det hemma, eller också berättar de tveksamheter och kritik ändå. Då borde det även här vara bättre att veta direkt och kunna bemöta på bästa sätt.

Titta gärna hur Telstra har lagt ut en utbildning till alla sina 40,000 anställda hur de ser på användandet av Sociala Medier i sin organisation: http://exchange.telstra.com.au/training/flip.html

Som ni förstår har jag ett mission – att få fler att förstå – inte nödvändigtvis att fler använder.

%d bloggare gillar detta: