Jaha, snart är ett nytt år här. Med nya löften och möjligheter. Som vanligt är det nog en del löften som blir brutna redan innan det är dags att utmana sig själv. Förhoppningsvis har du som företagare lite bättre karaktär och låter de mål du satt för året bli verkliga. Om det är svårt – självklart, men alltid görbart. Du kanske t.o.m. har en del mål för agerandet i Sociala Medier. Här är några tips på vägen:

 

Skräddarsy dina sociala mediekanaler

Har du kvar gamla konton från Forusquare, Bambuser eller kanske t.o.m. MySpace? Då är det dags att tänka till. Det är möjligt att de gör nytta för dig, men frågan är hur mycket nytta till vilken ansträngning? Titta igenom ditt bibliotek och bestäm vilka kanaler som är värda din tid och omsorg. Vilka stämmer bäst med det du faktiskt gör och speglar den verksamheten som du vill? Kanske är det så att du behöver lägga till en ny kanal – jag vet att det är diskussion om Instagram – men än så länge kan det vara en bra lösning.

IMG_0517

 

Bli en riktigt bra skrivare

Ibland är det så att vår oförmåga att skriva bara handlar om att vi inte har övat tillräckligt mycket. Hur många är det egentligen som faktiskt skriver löpande text efter vi har slutat skolan? Det är klart att vi blir ovana och obekväma. Ingen kommer att läsa dina texter om de är svåra att läsa eller hackiga  i texten, eller…  Ni vet vad jag menar.

Jag vet, det finns ni där ute som varje gång stirrar in i ett vitt blad eller en tom skärm. Och oavsett hur många gånger ni övar så blir det helt enkelt inte så bra som ni skulle vilja. Men det finns en lösning, idag är det många med mig som är professionella sociala medieredaktörer – d.v.s för en överkomlig penning skriver vi åt er. Bra va?

IMG_0009

 

Ta foton, hela tiden och överallt

Det här måste jag verkligen bli bättre på. Dokumentera det du gör på jobbet. Vad är det egentligen du lägger ner tid på? Vi älskar att få en glimt av hur andra lever livet. Om ni har en tillställning på kontoret eller bjuder in kunder eller bara är djupt involverade i en svår uppgift. En titt bakom kulisserna gör allt mer transperent och äkta. Välkommen till oss liksom.

DSC_0002

 

Utöka ditt nätverk

Nätverkar gör du väl redan hoppas jag. Men det är lätt att bli bekväm i det nätverk som du redan har byggt. Du tar några få nya kontakter, pratar med någon i branschen och ramlar in i bekvämligheten igen. Visst kan det ta tid att nätverka, men du måste hela tiden fortsätta bygga ditt kontaktnät. Det kan ju hända att en del av dina nuvarande kontakter byter tjänst eller flyttar. Du behöver fler. Du behöver se till att även 2013 bjuder på fler kontakter.

DSC_0026

 

Kommunicera, kommunicera, kommunicera

Tänk vad det är konstigt med kommunikation. Vi vet ju att ända sättet att andra får reda på någonting som jag vill de ska veta är genom att jag berättar det, på det ena eller andra sättet – ändå låter vi ibland bli att kommunicera. Du måste kommunicera med dina anställda, dina kunder och dina potentiella kunder och andra intressenter. Det handlar inte bara om att ha möjlighet att kommunicera – utan också om att vara villig att göra jobbet – ta kontakt och se till att konversationen fortsätter. Men se till att alla förstår att det är en tvåvägskanal – det handlar både om att ge och att få, om att ge och att ta – om att tala och lyssna.

 

Lycka till

%d bloggare gillar detta: