Oj, oj, oj – det här med att leva och bo i ett annat land och i ett annat klimat ställer till det i huvudet ibland. Men det är också det mest utvecklande jag någonsin har gjort. Faktum är att jag knappat kan beskriva det bättre än den artikel jag delade vidare i morse på FB.  Det mest spännande är att det är en spanjor som beskriver sin tillvaro i Edinburgh, och det skulle lika gärna kunnat vara jag som beskrev min upplevelse i South Carolina.

Framförallt funderar jag på det där med förväntningar – som påverkar det mesta av vår uppfattning om saker och ting. I morse t.ex. när jag skulle iväg för att spela golf  (ja, jag vet, det är oförskämt orättvist) – så klädde jag mig för årstiden. Eller med andra ord, vad jag trodde årstiden skulle vara, enligt svenska mått. Till saken hör att jag har varit inomhus i en vecka med en ihållande förkylning.

Jag behöver kanske inte ens nämna att det bara tog några minuter innan jag var tvungen att börja klä av mig. Det visade sig när jag satt i bilen att det var 23 grader – och jag som hade sett foton från hemstaden i morse, med snö på vägar och tak.

Tidigare i veckan hade jag en dialog med en kollega om hur mycket som är rimligt att ta betalt för en föreläsning hos ett större, globalt industriföretag med ca 150-200 åhörare. Allt det här har fått mig att tänka, inte bara på förväntade resultat, men också på företagande och det här med att sätta rätt pris.

 

Några tankar om att ta betalt!

För det första – kommunicera rätt prislapp

Allt du kommunicerar måste spegla den prislapp du har satt. Ingen kommer att betala ett högt pris om du kommunicerar att du är billig. Hur ser visitkort, din bil, din entré till butik eller kontor och din hemsida ut? Hemsnickrat och begagnat eller proffsigt och väl omhändertaget?

 

För det andra – priset = värde till kund

Priset speglar också det värde du förväntas leverera. Oavsett vad du levererar måste priset spegla vad ansträngningen att ta fram produkt eller tjänst har kostat. Vad har det kostat att designa, utveckla, producera och leverera din tjänst eller produkt?

Räkna helt enkelt baklänges. Hur mycket vill du tjäna vid varje leverans och ta bort kostnaderna för att komma fram till leverans – då har du ditt pris.

 

För det tredje – marknadsföring kostar alltid

Du kommer att lägga ner lika mycket på din marknadsföring oavsett om du har en billig produkt/tjänst eller en dyrare.

Priset på din produkt har sällan någonting att göra med hur mycket du levererar (innehåll eller material). Det har oftast att göra med vilket värde det har för din kund. Oavsett vad produkten kostar måste du berätta för kunden varför de ska köpa av just dig.

 

För det fjärde – bra värde blir rekommenderat

Vi älskar att rekommendera saker vi är nöjda med för våra vänner. Visst är det så att om vi kan göra någon annan nöjd så växer vårt vänvärde expotentiellt. Vi har gjort vår vän en tjänst. Ju mer du kan få en kund nöjd, desto större chans att hen rekommenderar vidare… och…

 

För det femte – sälj dig inte för billigt

Det handlar inte om priset. Om du sänker priset för att få över en kund från en dyrare konkurrent blir det nästan aldrig en lojal kund. Samma kund kommer att hoppa till nästa leverantör när ett erbjudande till lägre pris erbjuds. Det är inte de kunderna du vill ha. Du vill ha de som är beredda att betala för det du erbjuder.

 

För det sjätte – kundevärde är alltid prisvärt

Det finns alltid kunder som är beredda att betala för att få det de vill ha. Om du har för lågt pris tror en del att du inte kan leverera den kvalitet som du kanske har. Din prislapp ger alltid en association i dina kunders undermedvetna.

Min förväntan ”over here” var allt skulle vara så mycket större, billigare och mer i framkant. En del av mina förväntningar har infriats, annat finns det mycket att önska av. Framförallt har jag lärt mig jättemycket. Det är jag tacksam för.

Du som är egen företagare, hur tänker du när du sätter din prislapp?

 

 

%d bloggare gillar detta: