Scannar du av den här texten på två röda och avgör om den här texten är värd att läsa? Då är du som de flesta.

Som bloggförfattare vill jag ju ha många delningar, tummar upp och massor av kommentarer. Tänk om jag måste inse att jag inte är en tillräckligt bra textförfattare?

Tänk igen – det kanske är lättare än du tror att få fler att läsa dina texter. Det finns undersökningar som visar att 79% av dina besökare bara scannar av texten. De är som vilken shoppare som helst. De tittar om det finns något av intresse annars surfar de vidare.

Det är bara att acceptera att folk är snabba att avgöra och fundera på hur du kan dra nytta av det istället.

1 Älska luft och mellanrum

Ärligt talat, visst känns det skönt när texten inte är en vägg av ord utan bilder och möjlighet för ögat att vila. Du måste bryta upp texten för att den ska bli tillgänglig för alla. Även komplicerade texter blir lättare att läsa om det finns luft och utrymme att andas.

Försök att hålla dig till en tanke eller en idé per stycke. Och håll dem korta, både meningarna och styckena. Tre eller fyra meningar är fullt tillräckligt för ett stycke.

Dessutom, stycken med bara en mening sticker ut!

2 Använd övertygande mellanrubriker

Bra mellanrubriker behåller engagemanget hos dina läsare. De fungerar som minirubriker och får läsarna att fortsätta i din text.

Varje ny tanke eller idé kan ha en egen mellanrubrik. Gör det enkelt för dina besökare att snabbt scanna av texten och avgöra om det finns anledning att lägga ner tid på att läsa helheten.

Framförallt handlar det om att få fram huvudidéerna i din text. Gör de tydliga, uppmanande och/eller för att skapa nyfikenhet.

Om du bara läser dina mellanrubriker kan du lätt avgöra om dina läsare kan förstå vad texten handlar om.

3 Använd punktlistor

Jodå, det fungerar fortfarande. Personligen tycker jag att det är lite tråkiga, men eftersom det gör det lättare att få läsarna att ta sig igenom texten…

  • De ser annorlunda ut än resten av texten och ger därför en visuell avvikelse som tilltalar ögat
  • De är lätta att läsa av och hitta i texten
  • Det är ett lätt sätt att presentera flerval eller delar av en helhet
  • De skapar intresse och fascination

Ordet fascination kanske låter överdrivet. Men faktum är att det återkopplar till en copyteknik där du skapar punktlistor som är så övertygande och ger så många fördelar att den som läser bara måste fortsätta läsa. De är helt enkelt fascinerade. Det är en bra teknik för att:

  • Dra läsarna tillbaka till texten de just scannat av
  • Se till att de laddar ner något som du vill sälja eller ge bort
  • Påverka att fler klickar på en länk
  • Få fler att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev
  • Listan kan göras längre…

Helt enkelt, vad skulle säljbrev, blogginlägg och powerpointbilder vara utan punktlistor?

4 Bra bildtexter läses av fler

Jag har länge vetat att bildtexter är en av de texter som får flest läsare på en sida. Det är sant för tidningar och det är sant för hemsidor och bloggtexter. Ändå är jag skomakarens bästa barn. Det behöver jag verkligen bli bättre på.

En bildtext är oftast bara ett par meningar lång. Tillräckligt mycket text för att få den som lät ögonen vila på bildtexten intresserad av resten av din text.

Få fler att läsa dina blogginlägg med bra bildtexter. Ett par meningar som fångar intresset är allt som behövs.

5 Lägg till relevanta länkar

Om du länkar till andra hemsidor finns risken att du förlorar den som just besökte din sida. Samtidigt är det givande att visa var du hämtat din information och respektfullt att visa på andras kompetens. Du har helt enkelt forskat i ämnet som du delar med dig av.

Du kan också välja att länka till andra artiklar som du själv skrivit i samma ämne. På det sättet får du läsarna kvar på din egen sida och visar ännu mer fram din egen expertis. Framförallt ger det mervärde för den som läser din text, och det är något du alltid vill ge dina följare.

6 Formatera texten för att få delar att sticka ut

Genom att göra vissa nyckelord feta underlättar du ytterligare för en snabb scanning och översikt av din text.

Markera inte allt och överallt – det är i stort sett samma sak som att inte markera något. Gör det omsorgsfullt på nyckelord och huvudargument.

7 Kontrollera din text innan du publicerar

Titta igenom texten när du är helt klar med rubriker, mellanrubriker, luft, punktlistor och annat. Om du själv scannar igenom texten, stannar du till på rätt ställen? Får du den uppfattning som du vill att dina läsare ska få? Har du hittat de mest spännande orden?

 

Hur gör du själv? Vad har du hittat för knep, idéer och trix för att få dina läsare att läsa dina texter?
Dela med dig i kommentarsfältet.


 

%d bloggare gillar detta: