Ibland känns det som om inkorgen ständigt är överfylld. Om jag får utskick alldeles för ofta från samma avsändare, blir jag trött och brukar snart avprenumerera. Men ett meddelande i inkorgen kan faktiskt betyda skillnad när det gäller att stanna kvar i dina kunders medvetande. E-postmarknadsföring är det som många pratar om som ett sätt att verkligen skapa engagemang med dina kunder. Här har du några tips på vägen.

 

1. Använd din statistik

Jag som är den minst analytiska person du kan hitta inser att statistik som jag får ut av mitt utskicksprogram är fantastisk. Jag använder Mailchimp och har valt att betala några kronor för att få större flexibilitet och mer funktioner.

Det finns möjlighet att se vilken sorts utskick som ger störst öppningsfrekvens, vem av dina prenumeranter som klickar på flest länkar och vem som öppnar dina utskick oftast. Du kan med lätthet ta reda på vilka utskick som fungerar och vilka som är mindre bra.

Tänk om du helt enkelt bara skulle ta och ringa den eller dem som du ser har öppnat dina utskick extra mycket men än så länge inte köpt dina produkter eller tjänster. Du behöver ju inte säga: ”Hej, varför köper du aldrig” men du skulle kunna säga: ”Jag ringer dig för att du är en av mina mest lojala prenumeranter och ville bara höra vad du gillar med mina e-postmeddelande och vad jag skulle kunna göra bättre.”

 

2. Låt det inte bli för mycket text

När jag väl sätter mig ner och skriver mina utskick är det så mycket jag vill säga att meddelandet lätt försvinner för alla ord. Det är helt enkelt ingen som orkar läsa all text som du under många timmar mödosamt har snickrat ihop.

Använd grafik, bilder, korta stycken och punkter istället. Kom ihåg att du faktiskt kan dela upp ditt innehåll på flera tillfällen också. Allt behöver inte bli sagt i samma utskick.

 

3. Kom ihåg att alltid leverera något av värde

Lättare sagt än gjort kan tyckas. Men jag vet och du vet att du gör det du gör för att du brinner för något. Du vet, kan, vill något som du kan dela med dig av. Några kanske kan något av det du delar med dig av, men de flesta har andra kompetenser som de är ”bäst” på. Du är ”bäst” på det du levererar.

Jag tycker att det är mindre kul att få inkorgen full av meddelande som bara är sälj. Det är innehåll som ofta visar upp vilka kunder du har, var du har blivit intervjuad, vilka uppdrag du har haft och vilka nya stora kontrakt du har fångat. Vem bryr sig? Hårt sagt kanske, men jag gillar mer när jag känner att jag får något.

Kan det vara så enkelt att ju mer värde du kan dela med dig av ju mer värdesätter dina prenumeranter dina utskick och den relation ni har. Det betyder också att du om vid något tillfälle skickar ett mer säljande innehåll, så är de redan så trogna och lojala att de iaf kommer att läsa det du skrivit. Kanske de t.o.m. känner att de vill betala tillbaka för allt de har fått tidigare.

 

4. Få fler att klicka

E-postmarknadsföring är ett ypperligt sätt att driva trafik till din hemsida, blogg eller dina sociala mediekanaler. Du behöver inte ge bort allt i själva e-postmeddelandet. Låt dem landa i en utförligare artikel på din hemsida. På det sättet exponerar du dem för ännu mer värdefull information. Då vet du dessutom att de som klickar verkligen är intresserade.

 

5. Använd bilder och filmer

Det är superviktigt att använda sig av bilder och ännu mer av video, i år precis som förra året. Bara genom att lägga till ett par foton brukar engagemanget och klickandet öka markant. Det kan, i en del e-postprogram, vara lite besvärligt att skicka med film. Ett enkelt sätt att komma runt det är att lägga in en ikon, en symbol för att spela upp filmen. Sen länkar du bara bilden till där filmen ligger online.

Förhoppningsvis ligger den på en av dina kanaler så att du driver trafiken dit du vill ha den.

play-symbol

 

6. Håll ditt varumärke levande

Det är så lätt att bli kreativ, hitta på nya saker, eller bara skicka iväg ett ustkick för att det måste iväg något. Oavsett så kan varumärket bli lidande. Du följer inte de riktlinjer som du tidigare har satt upp. Hur var det nu du ville bli uppfattad? Rolig, proffsig, omtänksam, kunnig, generös …

Oavsett vilket är det viktigt att du behåller din digitala röst och fortsätter i samma anda som resten av dina budskap. Det måste kännas igen.

Sist, men inte minst …

 

7. Våga fråga

Jag brukar tjata om CTA, Call To Action, vad du vill att dina besökare, prenumeranter, läsare ska göra? Om du inte frågar efter engagemang så är sannolikheten betydligt mindre att du får något. ”Klicka här, läs mer här, kolla på det här, vad tycker du om det här, anmäl dig här” … det finns massor att be om.

Om du får flera att börja interagera med dig är sannolikheten större att relationen stärks. Med ett enkelt klick så har jag undermedvetet gett dig mitt godkännande. Jag har gjort det du bad mig om. Det betyder i en förlängning att om dina prenumeranter är vana att gå med på det du ber dem om, kommer de lättare att gå med på att köpa när du någon gång ber om ett köp.

Små agerande som kan uppfattas som obetydliga blir i slutändan ett stort engagemang.

 

Det här är inget e-postutskick – men i mitt nästa utskick kommer jag att hänvisa till den här artikeln. Det vore roligt att se i kommentarsfältet vilka som kommer direkt från utskicket och vilka som har hittat hit på andra sätt. Så sätt igång och kommentera, hur hamnade du på den här artikeln?

E-postutskick eller annat?

 

 

 

 

%d bloggare gillar detta: