Vi pratar om innehåll och vikten av bra innehåll till våra Sociala Medie-kanaler. Men jag undrar – all information som jag behöver finns vid mina fingertoppar, så är det egentligen det som är viktigt? Kan det vara så att det också gäller att hitta ett attraktivt sätt att presentera det på?

Som med en härlig bild av en Pion från min trädgård? Nja, det kanske inte fungerar om bilden inte är relevant.

pioner på Krukmakarkagatan

Papper har blivit utbytt mot digitala verktyg och din mobil är egentligen en liten dator. Böcker går att få som e-böcker, tidningar och TV kan du läsa när du vill, var du vill på din iPad. Det vi läser och tar in är många gånger skrivit utan att en redaktör har lagt sin hand och välsignat innehållet. Vad är sant och vad är falskt? Vem som helst kan idag bli sin egen redaktör, online.

 

Orka läsa?!

Det är sällan som vi ens orkar läsa ett välskrivet blogginlägg, där texten faktiskt är korrigerad och källsäkrad. Allt ska gå snabbt och lätt. Vi vill bara scanna av texten och avgöra om det här är för mig eller inte.

Våra nya vanor gör att innehåll har fått en annan mening och som skribent behöver du kanske anpassa dig. Vi vill ju vara relevanta även i den digitala världen.

Långa texter behöver kortas ner. Gillar du inte att läsa – titta på ett YouTube-klipp.

Det finns fler val som är roligare att titta på och ta del av än långa texter.

(så varför sjutton skriver jag det här inlägget????!!!)

Jo – här kommer det…! Några saker att tänka på.

 

1 Håll det enkelt

Ja, språket alltså. Se till att även 11-åring kan läsa din text. Även om du vill visa att du kan alla begrepp i din bransch, går det att säga det enklar, gör det!

 

2 Rubriker

Du har bara några sekunder innan den som besöker din sida klickar sig vidare. Du måste lära dig att använda lockande rubriker och underrubriker. En enda mening kan få läsaren att vilja stanna en stund till.

 

3 Struktur

Om nu rubriken fick besökaren att stanna till och slänga ett öga till på din text – då gäller det att den levererar. Men det ska vara lättöverskådligt. Korta meningar, 2-3 meningar per stycke, listor och punktlistor. Låt ögat få något att följa.

 

4 Prata på

Vi går från formellt till informellt på nästan alla digitala kanaler. Skriv som du pratar, även om du skriver korrekt. En text som pratar med mig känns genuin och äkta.

 

5 Berättelser

Om du vill påstå något, bevisa något, beskriva något, gör det med en berättelse. Det är lättare att komma ihåg en berättelse än fakta. Gärna något som berör. Att använda en historia som inledning brukar vara effektfullt.

 

6 Flera olika kanaler

Om du kan, se till att det du skriver kan användas på andra sätt – var smart, återanvänd och sprid så att fler kan ta del.

 

7 Responsiv

Jag vet, jag jobbar på det. Men självklart måste vi se till att våra sidor blir anpassade till mobilen, iPaden eller skärmen… självklart idag.

 

Jag gillar ju att skriva lite längre. Som sagt, kort är bättre. Men precis som när jag föreläser, jag vill fortfarande vara Lena. Alla texter kan inte vara precis likadana. Och alla talare kan inte följa samma mall. Var alltid du? det är viktigast!

 

 

 

%d bloggare gillar detta: