Har du funderat på det där med foton i dina statusuppdateringar på Facebook? Har du en genomtänkt strategi eller blir det som det blir? Jag har själv funderat på just bildens förmåga att väcka engagemang. Mitt beslut är att bli bättre på just bilder. Jag vet ju att just bilder blir mer delade än bara vanlig text. Speciellt som Facebook nu väljer att ännu en gång förändra i sitt nyhetsflöde. Och som företag vill jag att mina inlägg ska bli just delade.

nylookmars2013Men det krävs lite eftertanke. Ska vi göra ett test och börja jobba strategiskt med bilder i vårt flöde? Kanske borde vi då tänka så här:

Vi gillar människor som gillar det vi gillar

Eftersom vi är människor och i det stora hela ganska lika – och de som faktiskt gillar samma sidor som oss borde vara ännu mer lika- tänker jag att bilderna på något sätt måste kännas igen av den som tittar. Visst borde det vara så att våra följare svarar lättare på innehåll som de känner igen sig i.

Jaha__d___r_jag_ig_ng_d__

Det kan röra sig om gemensamma minnen från svunna tider eller skoltiden – eller hur måndagar känns jämfört med fredagar, hur beroende vi har blivit vid våra ”gadgets”, dvs smartphones och plattor, att nu sätter golfsäsongen igång eller scener ur berömda filmer. Välj själv.

Det svåra blir förstås att knyta det till ditt företag. Men bara med tanken i bakhuvudet gör att åtminstone jag kommer att titta på min omgivning lite annorlunda.

Dela med dig av din humor

Humor verkar vara ett bra recept. Visst har ni tagit del av och delat vidare sån´t som lockar till skratt. Förhoppningsvis går det att lägga in lite humor i din produkt eller tjänst oavsett vad det är. Även om du är revisor… dåligt exempel? Nej då, där finns det ju hur mycket humor som helst. Blommor eller skor då? Visst finns det humor där också, bara vi börjar tänka i den riktningen.

PageLines- DSC_0329.JPG

Var försiktig bara, det får inte bli för vulgärt eller utmanande. Vi lever fortfarande i mellanmjölkens land.

Låt bilden tala för sig själv

Om vi nu väljer fotospåret så får texterna inte vara för långa. En kort, snärtig text borde räcka. Låt bilden tala. Möjligtvis kan du be dina följare att dela eller gilla om de håller med i det som bilden säger, eller låt dem rösta. Inga priser förstås, för då bryter vi mot reglerna.

Var uppdaterad på vad som händer just nu. Jag tycker fortfarande att Oreo var helt ”lysande” när de snabbt hittade bilden och texten som tog vara på att det blev strömavbrott på Superbowlfinalen. Vad händer där du bor? Hur kan du koppla ihop det i en bild med det du gör?

oreo

Om du har en affär, gör ett foto med ett erbjudande på. Visserligen ska facebook inte vara en säljkanal, men mellan varven kanske det inte gör så mycket… Däremot så tror jag många uppskattar bakom kulisserna. Hur ser det ut hos er, var jobbar ni och vilka jobbar hos er… ge dem er vardag.

Gör en bild med text på – ställ en fråga som du vill ha svar på. Kanske det kan vara återkommande: Onsdagsfrågan… varje onsdag, återkommande inslag.

Oavsett vad din strategi blir, ska jag träna mig på att använda fler och bättre bilder – framförallt ska jag de vara mer genomtänkta. Kanske inte varje gång. Men många gånger.

%d bloggare gillar detta: