Jag har läst många artiklar om individer som har blivit fantastiskt framgångsrika bloggare. Det finns tusentals artiklar om hur du ska blogga för att få fler följare och som företagsbloggare, slutligen fler kunder. Det finns nästan inga artiklar om de som ”misslyckades” – vad nu en misslyckad bloggare är.

För de framgångsrika bloggarna finns det pengar att tjäna, mycket pengar! Det är iallafall vad som berättas. Du behöver liksom bara följa formulan så kommer du snart att se intäkterna börja ramla in. Eller..

Utmaningarna #Blogg100 och #Blogg24 är ett sätt sprida min blogg till fler läsare. Ett försök att nå mer framgång som bloggare. Frågan är förstås om det är rätt målgrupp. Antagligen inte. Som jag nämnde för någon dag sedan, det är mest privatbloggare i julens utmaning.

Om inte annat har jag fått öva, öva och öva igen. I allt övande har jag funderat på vad det är som gör att du kanske ”misslyckas” som bloggare. Jag tror nämligen att du kan vara en alldeles fantastisk skribent men ändå inte nå den publik som du önskade när du startade.

 

Kommentera på andras bloggar

Andra måste veta att din blogg finns. Det finns flera sätt att sprida din blogg, men ett sätt är att vara aktiv på andras bloggar. Du läser, kommenterar och engagerar dig i andras inlägg för att både vara en bra publik, men också för att länka till din egen blogg.

Många upplever det som att vara en dammsugarförsäljare. Ni vet när ni knackar på dörren bara för att få en fördel själv. Dessutom, om jag läser en riktigt bra artikel, vem är jag att tro att jag har något att komma med och länka till mitt innehåll? Känner ni igen Jante som sitter på axeln?

Det är ett nätverkande som är helt etablerat och accepterat idag. Kom ihåg att betala tillbaka när du börjar få länkningar och kommenterar på din blogg bara. Svara, hänvisa och referera. Det lönar sig.

 

Gästblogga och bjud in gästbloggare

Att ta kontakt med andra bloggare för en intervju och/eller ett gästinlägg kan vara en bra idé. Någon som redan är etablerad och har en stor publik kan spilla över en del av sina läsare på dig. Jag vet, det är likadant här, det är svårt att be om hjälp. Jag har själv inte kommit så långt än. Visserligen har jag gästbloggat på andras sidor, och ställt frågan till ett antal.

Sen gjorde jag den största missen av alla. Jag följde inte upp. Som i all införsäljning måste bloggare också följa upp. Ring igen, skicka mailet en tredje gång, kommentera och fråga en fjärde gång. När du ska ge upp? Det märker du.

 

Lägg tid på bloggengagemang

Många lägger tid och möda på sina bloggartiklar. Det är klart, som företagsbloggare vill vi se till att texten är korrekt, innehållsrik, följer varumärket och har ett tydligt CTA, Call To Action. Det är inlägg som tar tid att producera.

Vad skulle hända om du tog lite mindre tid på själva skapandet och lade en del av tiden på att kommentera, läsa och referera till andra blogginlägg? Lägg bort känslan av att du gör intrång och ta fram känslan av engagemang.

Att delta i en konversation och lämna intelligenta åsikter i ett ämne som ligger nära din kärnkompetens kan bara vara till godo för ditt varumärke. Idag har jag hittills kommenterat på två blogginlägg från utmaningen #Blogg24.

Du kan aldrig begära kommentarer från dina läsare, men du kan förstås ställa frågor och uppmana till reflektion och reaktion. Framförallt har jag lärt mig… tålamod. Det tar tid och omsorg.

Om du vet med dig att du orkar fortsätta blogga om ett halvår, ett år och fem år – då har du rätt inställning för att starta en företagsblogg.

Lycka till!

 

%d bloggare gillar detta: