Förra veckan skrev jag om the North Face och hur deras sätt att använda berättelser om sina kunder är bättre än det mesta jag har sett. Jag raljerade också lite om experter på Storytelling och ifrågasatte om det verkligen bara finns ett sätt att berätta en historia. Svaret är förstås NEJ.

Så nu tänkte jag sälla mig till den gruppen som jag raljerade över sist. Det här är några tankar om hur och när ni skapar era stories.

Alla har en historia

Utgångspunkten är att vi alla har en historia att berätta. Den förklarar var vi kommer ifrån och ger oss inspiration inför framtiden. Den är helt enkelt anledningen till att vi är de vi är.

Alla är inte bekväma med att berätta sin bakgrund. Men genom att ta del av och förstå t.ex. dina anställdas berättelser får du större förståelse för hur och varför de agerar som de gör – du får större empati. Åt andra hållet genom att berätta din egen historia visar du dig sårbar och väcker både empati hos andra och skapar ett starkt ethos.

Du är din egen historia. Frågan är om du är beredd att dela med dig av den? Människor som delar med sig av sin historia är svåra att ignorera. De väcker tankar och får oss att se i bilder. Därför vill jag hävda följande:

Vem du är betyder mer än vad du gör!

Ibland väljer jag att berätta min historia utifrån hur mycket övertid jag gjorde innan jag tog steget att starta mitt företag. Men det är inte hela sanningen. Det är vad som skulle kunna stå i mitt konsult-CV. För att verkligen förstå mig behöver du veta mer om mina unga år.

Du behöver veta att jag är adopterad, att min adoptivmor blev alkoholist och till slut tog självmord. Du behöver veta mer om mina tonårsår och hur livet blev när min pappa flyttade ihop med en ny kvinna… Min bakgrund är avgörande för hur jag agerar idag och vad som styr mig.

De flesta vill veta mer än vilket yrke du har. De vill veta vad som driver dig och vad som har gjort dig till den du är idag. Vad är det som har format dig och vilka utmaningar har du mött? Om du vill berätta din historia, ta med de där specifika tillfällena som har gjort avtryck.

 

Sårbarhet slår arrogans varje gång

Din berättelse avslöjar din sanna identitet. Men du kan inte bara slänga den i knät på alla du möter. Om du delar med dig för tidigt kan det bli obekvämt. Delar du med dig för sent eller aldrig kanske du missar en möjlighet att skapa en djupare relation.

Ta dig tid att tänka igenom din sanna historia. Tänk på att en berättelse som är riktigt bra är mer en dialog än en monolog. Genom att berätta din historia bjuder du också in  andra att dela med sig av sina. Kanske det är en av de bästa investeringarna du kan göra.

Att bjuda på ditt sanna jag är det största du kan göra. Det betyder inte att det måste vara en tårdrypande, överlevnads historia. Oavsett vem du är har du med dig tillfällen som har format dig. Det kan vara sagostunderna med farmor likväl som kojbyggandet med grannpojken, eller när du för första gången sålde din egen tillverkade grej.

”Ju mer jag öppnar upp och delar mitt verkliga jag med världen, desto mer framgångsrik blir jag” – Corbet Barr, internetentreprenör och bloggare.

 

Lena Nordin-Andersson har jobbat med marknadsföring och kommunikation sedan 80-talet. Idag jobbar hon som föreläsare och frilansare inom digital kommunikation för främst små och medelstora företag. Just nu skriver hon sin andra bok, den här handlar om content marketing – innehållsmarknadsföring.
%d bloggare gillar detta: