Det har gjort det igen – jag sitter här med tårar i ögonen för att jag är berörd av en reklamfilm. Galet, eller hur? Budweiser sticker alltid ut med reklamen till SuperBowl, som är nu på Söndag. Med hashtaggen #BestBuds når de alla kanaler. Det är den reklamen som alla kommer att vilja se, ta del av och dela.

Förra året såg det ut så här:

 

 

Och i år blev fortsättningen så här underbart gullig:

 

Det är precis så här man skapar en historia. Det är en berättelse som går att fortsätta på, precis som ICA-reklamen har pågått år efter år efter år. Det svåra är att skapa den där historien själv. Speciellt för alla oss småföretagare. Tiden är knapp, budgeten är snål och reklamavdelningen extremt liten.

Men ICA ger sig inte – frågan är vem som blir nya ICA-Stig, det får vi också se på Söndag. Det visade sig bli Loa Falkman – ett helt klart otippat val.

 

Jag sitter själv och funderar på hur jag ska kunna göra video – hur jag ska få till innehåll som inte bara är statiskt och tråkigt utan sprudlande, smittsamt och fullt av glädje. För ju mer jag läser om att det är det rörliga som tar över i.o.m. att både Facebook och Twitter gör allt för att underlätta att publicera film på deras kanaler också – ger det reklammakarna fria tyglar att flytta från TV:n till den mobila skärmen.

Men det är svårt – visst det går att göra rörligt som ändå inte är rörligt, som ett av mina tappra försök här:

 

 

Jag blir så frustrerad när jag vet hur saker borde göras, men när jag inte har möjlighet att fixa det som jag vill ha det. Känner du igen den frustrationen?
Till födelsedagspresent fick jag en GoPro-kamera, jag försöker för fullt att förstå hur jag kan använda den bäst. Det har tagit mig minst en timme bara att förstå hur jag ska importera mina filmer till datorn. Då har jag inte kommit till att redigera, förkorta och skapa något som faktiskt går att dela.

Envis som jag är så ger jag mig inte. Jag tänker om jag gör alla misstag först så kan ni andra lära er av mig. Ty: ”Gör så här istället så går det lättare!” Tills jag har trampat i så många klaver som det går låter jag mig inspireras av de som kan bäst. Och avslutar med en gammal goding sedan 2010, en av de reklamfilmer som fortfarande gör mig lycklig varje gång jag ser den. Jag har visat den förr, men den tål att ses igen.

 

 

 

Vilken gillade ni bäst? Visst är det lätt att bli påverkad av känslor som berör – gärna kärleksfullt och med mycket glädje. Som i #BestBuds!

 

Vill du har mer inspiration? Prenumerera gärna på inspirationsbrevet som kommer i din inkorg. Fyll i formuläret så får du en eller två brev/månad.
[yks-mailchimp-list id=”7ddb43bc5e” submit_text=”Submit”]

 

%d bloggare gillar detta: