Ibland är det svårt att ta plats och synas när det finns över 2 miljarder Internetanvändare och mer än 550 miljoner olika hemsidor. Tweets på Twitter bara ramlar förbi och våra vänner vill att vi ska klicka på både det ena och det andra i våra Facebookflöden
Det är klart att det är lättare om vi hade en marknadsföringsbudget som Coca Cola eller andra stora märkesföretag. Men t.o.m. Coca Cola har insett att i Sociala Medier är det följarna och gillarna som skapar de bästa historierna. De ändrade därför sin strategi från creative excellence till content excellence och kallade det för liquid content.
Det är samma tanke som jag har berättat om många gånger tidigare – att skapa innehåll och idéer som är så smittsamma att det inte går att kontrollera, det rinner bara på. I sociala kanaler är det lätt att dela idéer, filmer och bilder – så skapa innehåll som ber om att få delas, oavsett om det är en bild, en film eller en artikel.
Låt allt hänga ihop
Coca Cola pratar om att allt innehåll ska vara länkat – eller med andra ord relevant i förhållande till ditt företags mål, ditt varumärke och dina kunders intressen. Länkat innehåll är alltså innehåll som är relevant och ihopkopplat med företagets varumärke och mål.
Två principer i Sociala Medier som inte kräver raketforskning för att förstå och som är grunden för framgång i Sociala Medier är:
- Skapa unikt innehåll i och för flera olika kanaler
- Marknadsför, dela och promota innehållet till dina följare
Så enkelt är det, i teorin.
Ju mer engagerade och ju större din grupp av följare är, ju större spännvidd och delninggrad kommer du att få. Gör du det helt rätt och med tålamod och ihållighet kommer resultatet som ett brev på posten – fler har sett det du publicerar! De flesta vill ha en snabbt resultat. Du måste ha tålamod – det är en organisk process som filtrerar, snurrar runt och väver sin väg genom world wide web.
Pinterest kan vara ditt bästa val
Pinterest är en kanal som gör det lätt att dela smittsamma bilder utan att behöva klippa och klistra genom att klicka en eller ett par gånger. Kraften i visuellt innehåll ligger just i delningsmöjligheten, det är lätt att dela.
När du startar ett Pinterestkonto – börja bara med ett fåtal olika kataloger. De allra bästa katalogerna är fantastiskt inspirerande med vackra bilder som verkligen drar in tittare. Och oftast är de väldigt specifika i sitt ämne, som recept eller tatueringar.
Visa det som inspirerar dig
Istället för att bara visa upp en bibliotek av varuprover från era kollektioner, visa det som inspirerar er och därmed kan inspirera dem. Skapa kataloger för ideer, platser, människor och känslor runt och omkring ditt varumärke.
Var autentisk
Använd dina kataloger för att visa vilka värderingar, personlighet och smak du eller ni har. Precis som alla pinnare gör. Det är OK att vara kreativ och framförallt att vara sig själv.
Dela med dig av dina pinningar
När du väl har börjat växa ut på Pinterest kan du börja marknadsföra ditt Pinterestkonto ordentligt, och t.o.m. visa dina pinningar på din hemsida. Ganska många använder numer Pinterest för att upptäcka och spara/kommaihåg saker som de vill läsa eller komma tillbaka till senare. Faktum är att över 5 miljoner artiklar pinnas varje dag.
Artikelpins kan hjälpa författare, media och andra företagare att nå ut till en ny publik. Jag har precis börjat inse att det inte bara är bilder och kommer att flytta fokus och jobba mycket mer med Pinterest. På Pinterest blir artiklar klickbara och lätta att upptäcka långt efter att de har publicerats. Jag måste helt enkelt se till att få in en Pin It-knapp till mina blogginlägg.
Så här skulle det kunna gå till:
Låt oss säga att en Pinnare är intresserad av att börja leva lite mer hälsosamt. Kanske börjar de spara artiklar från din hemsida som handlar om just det, i en katalog som personen döpt till Lev Hälsosammare, och fortsätter sen att lägga till hälsoartiklar som även andra har publicerat i samma katalog. Det spelar ingen roll om artikeln är två veckor eller två år gammal, på Pinterest kommer den ändå att finnas kvar.
Individer pinnar ditt innehåll
En pin är en bild, en video eller nu mer en artikel som folk lägger till i sina Pinterestkonton. Det görs direkt från en hemsida, eller från en applikation genom att använda Pin-It-knappar. Alla pins är alltid länkade tillbaka till ursprungskällan.
Sen organiserar dem sina pins utifrån intresse
De samlar helt enkelt sina bilder, videos och artiklar i samlingar som kallas för boards, eller som jag har kallat dem: kategorier. Samma bild eller artikel kan bli pinnad till flera olika kategorier över många olika intressen – därför är det också så kul att följa olika boards.
De använder sedan flöden för att hitta nya pins
Det går att följa andras kategorier eller t.o.m. en persons alla kategorier. På så sätt hittar jag bilder som andra har hittat före mig och sprider sedan de vidare i min tur.
Så här kan det också gå till:
En pin föds
Det är någon som lägger märke till ett par annorlunda glasögonbågar på en hemsida som personen gärna skulle vilja lägga till i sin katalog: udda design. En följare till den katalogen ser den pinningen och skickar den vidare till sin egen katalog/kategori: 50-talsdesign. Någon som bara tittar igenom sitt flöde ser också glasögonen och kanske bara gillar dem. Ju fler som ser glasögonen ju större är chansen att någon också klickar vidare och hittar ursprungssiten, din hemsida.
En bra Pintereststrategi börjar alltid med din egen hemsida.
Använd flitigt bra bilder med hög kvalitet och annat material som också kan pinnas. Om bilderna är minst 600 px breda så blir de bäst på Pinterest – men kom ihåg att bilderna måste vara minst 100 x 200 eller 200 x 00 pixlar för att det ska gå att pinna dem.
Lägg till en Pin-It knapp på din hemsida.
Det gäller förstås att göra det så lätt som möjligt för dina besökare att pinna ditt innehåll. Har de inte en egen pin-it i sitt browserfönster behöver du förse dem med en knapp på din sida.
business.pinterest.com/widget-builder/#do_pin_it_button
Genom att kopiera och klistra in några få rader med kod på din hemsida där du har saker som kan bli pinnade, så kommer Pinterestarna att göra resten. Ibland kan du behöva motivera någon att pinna. Promota så mycket du kan, precis som vi har sett allt fler som uppmanar oss till att Gilla Facebooksidor.
Alla bilder på den här sidan är fria att pinna – de flesta är tagna sommaren 2013 i Normandie.