De har gjort det igen! Burberry menar jag – skapat en film som går viralt. Jag kommer ihåg första gången jag blev imponerad och förtjust i Burberry. Det var inte så där kanonlänge sen. Men jag använde iaf Angela Ahrendts som en bra ambassadör för mina egna budskap i utbildningar om Sociala Medier. Då var hon SEO för Burberry, idag är hon Senior Vice President på Apple Inc. Det var den här filmen som fick mig att verkligen lyssna på hur vi måste förstå hur vi kommunicerar idag – socialt!
Nu gör Burberry, utan Angelas inverkan, en serie reklamfilmer (tja, mer än reklamfilm, för de är längre än de filmklipp som visas på TV och Bio) om budskap runt jul: ”From London with Love”.
I sina delningar på Sociala Medier är de duktiga på att tala om att den som agerar på filmen är Romeo Beckham, jodå, den store Beckhams son. Det är klart att folk vill se, framförallt om vi är något intresserade av mode och fotboll. Vilket många med mig är.
På Youtube publicerades den här filmen den 3 november och i skrivande stund har den delats över 6 miljoner gånger
(6 235 946).
Dessutom följer de upp på alla sina kanaler. Instagram och Facebook kör samma tema. Jag gillar deras förmåga att ta ett varumärke från 1800-talet och göra det modernt och inne. Nej, jag gillar inte rutorna, tycker faktiskt att de är ganska tråkiga. Men jag älskar att det sista Romeo Beckham gör i filmen är en riktig fotbollsspark i en snöhög – ”From London with Love”.
Dessutom marknadsför de låten som Ed Harcourt framför i filmen: The Way That I Live. Men, den är inte ens tillgänglig än, du kan förbeställa den på iTunes, men den släpps först den 1 december. Jag tycker att det är briljant.
Frågan är vad jag tar med mig från det här. Som småföretagare har vi begränsat med resurser. Det betyder bara att vi får vara mer kreativa och ännu mer genomtänkta. Men faktum är att en kampanj som slår igenom på alla kanaler samtidigt, oavsett hur stor eller liten du är, går aldrig obemärkt förbi.
PS – det är en Burberrysak jag gärna skulle ta emot, med tanke på att det snart är jul och min födelsedag (och nej, jag får inte betalt för att skriva det här) – DS
Jag håller med om att det är en spännande heltäckande genomtänkt kampanj. Men jag tycker ”storyn” i filmen är för svag. Ja, de tar med sig musiken integrerat i budskapet och de har en modern koppling med unge herr Beckham (som är söt) men den story som Angela Ahrendts pratar sig så varm om i den mycket intressanta intervjun saknar jag….
Sedn är ju frågan hur man med minimal budget tar med sig något av detta… Tål att tänkas på, men antagligen är det Den röda tråden och att ha tänkt igenom innan och planerat sitt upplägg.
Jag ska fundera på det map min blogg… Den blir mest vad den blir just nu.
Tack Lena för intressanta blogg-inlägg 🙂
De brukar säga att 50% av all reklam är bra reklam, resten är rent ut sagt dålig. Jag kanske inte ser riktigt lika svart och vitt på saken. Men det svåra är att avgöra vilken halva som är bra och vilken som är mindre bra. För ofta beror det på vad betraktaren tycker.
Jag kan hålla med om att Burberryfilmen saknar en del i dramaturgin, den där kärleken som de påstår ska uppstå syns inte riktigt. Men den är snygg, den skildrar deras varumärke och det är välgenomtänkt. Det gillar jag.
Vad vi kan ta med oss… just det – skildra ditt varumärke och gör det genomtänkt! Det behöver inte alltid vara toppkvalitet, men det behöver heller inte vara snabbt och slarvigt. Som småföretagare lägger vi ner alldeles för lite tid på att planera vår kommunikation. Tänk om vi lade ner åtminstone en 10-del av tiden som vi lägger tid på budget eller produktionsplanering.