Jag kommer ihåg när jag började föreläsa för småföretagare om marknadsföring. Jag skulle tro att det var i början på 2000. Då pratade jag mycket om att skapa hemsidor. Det var fokus på att fanns man inte på webben så fanns man inte alls. Fortfarande till dags dato vet jag faktiskt flera småföretagare som inte har en egen hemsida.

Visserligen måste jag erkänna att flera av dem har lyckats överleva år efter år ändå. Även den bäste kan ha fel. Ändå… nog inser de flesta att det är på webben vi söker om vi vill hitta något speciellt. Fler och fler företag inser också att det inte räcker med bara en hemsida. Speciellt om hemsidan inte är speciellt levande. Med det menar jag att det skapas nyheter, uppdateras, förs dialog eller annat, utan den är bara forna dagars företagsbroschyr online, helt död.

Det är dags att totalt förändra synsättet på hur vi marknadsför oss. Tyvärr kräver det så mycket av småföretagare att det kommer att slå undan fötterna på en del. Sociala Medier har inte bara gett oss en ny uppsättning av verktyg, utan levererat nya marknadsföringsstrategier. Vi har en uppenbar, men nästan orimlig, omställning att ta hänsyn och anpassa oss till.

 

Webben är marknadsföringens universum

Webben och den digitala världen är marknadsföringens universum. De flesta beslut vi tar om hur vi ska marknadsföra oss börjar och slutar digitalt. Småföretagare måste börja utveckla sin digitala hub och hitta kanaler som hänvisar till hubben. Jag skulle vilja påstå att alla verksamheter, oavsett bransch har blivit vad som kan kallas O2O (Online to Offline).

Det betyder att de marknadsföringsåtgärder vi tar, har som mål att driva publiken, gillarna, följarna, läsarna till en punkt (hubben), för att kunna få kontakt offline, mötas öga mot öga och få till en försäljning. Utifrån den aspekten så har webbnärvaron tagit en allt mer central plats i den strategiska marknadsföringen.

Tänk efter själv:

  • Förr så annonserade vi för att öka försäljningen men nu annonserar vi mer för att dra uppmärksamhet till någon hemsida som vi vill få trafik till.
  • I början så använde vi sökmotoroptimering och sökordsoptimering för att dra trafik till vår hemsida – men nu är det lika viktigt att vi tänker till på vilka hashtaggar och ord vi använder på alla andra digitala plattformar som vi har konton hos.
  • Förr så ringde vi kunden, träffades ett par gånger, ringde igen för att till slut få igenom en försäljning. Det räcker inte idag – du måste ha information att hänvisa till online och innehåll som är av värde som guider,  ger instruktioner och bra tips m.m.
  • När vi rekommenderade någon för några år sedan så räckte det med att lämna ett namn och ett telefonnummer. Vi litade på den som gav oss namnet och var nöjda med det. Idag tittar vi på nätet på sidor som TripAdvisor och liknande. Omdömen och recensioner finns tillgängliga inom nästan alla branscher.

 

Visst har en fysisk affär sitt värde, och tro mig, jag älskar att ströva runt i en saluhall, eller en inredningsbutik eller en affär med köksutrustning… men jag strövar lika gärna runt i cyberrymden och hittar idéer, förslag och bästa pris.

 

Börja bygga ditt förtroende och varumärke online

Dagens småföretagare måste börja med att bygga följare, gillare och engagemang online. Det är där de första stegen till en kundrelation och ett förtroende startar. Om jag kunde få fler småföretagare att ta mikrosteg ut i cyberrymden är jag nöjd. Helst vill jag att alla inser att det är inte ett val längre, utan ett måste för överlevnad.

För bara ett par dagar sedan lyssnade jag på en kvinna som absolut aldrig tänkte ha något FB-konto. Väl så… det är upp till var och en. Men det som slog mig att just de som bestämt sig för att våga vägra också alltid tror att de vet bäst, de har nämligen full koll på vad som finns på FB och hur farligt det är att vara där. Jag märkte den attityden först runt 2008 när jag började föreläsa om Sociala Medier. Känns märkligt att en del fortfarande lever kvar i 2008.

Jag läste en undersökning som hade gjorts på över 5,000 marknadsförare globalt. För drygt ett år sedan var det ingen som talade om Live Video. Periskop, Blab och FB-live fanns knapp då. Idag kan du starta din egen live-kanal bara genom din smartphone. FB rullade precis ut en funktion för 360-video. Vi är på väg in i en värld som är väldigt levande och extremt interaktiv. 

Som småföretagare har vi bara att bita i det sura äpplet och hänga med i svängarna. Vi måste tänka taktiskt och strategiskt. Vi måste börja tänka total webbnärvaro och skapa vår hub. Vilken är din hub och hur ser du till att driva trafik dit? Vill du ha hjälp? ”Who´re you gonna call?” Du kanske inte vill ringa till USA, men maila mig så diskutera jag gärna vad just du kan göra.

 

#wanted, #inspire, #härvarande, #närvaro

%d bloggare gillar detta: