Jag har precis skrivit klart ett pressmeddelande till en kund och ska alldeles snart ta mig an en bloggartikel för en annan kunds hemsida. För mig spelar det ingen roll att jag bor i USA, min marknad är fortfarande Sverige. Mina kunder är företag och/eller organisationer som har förstått att texter online spelar roll. Dessutom har de förstått att det tar tid att skapa bra innehåll. Tid som de inte har.

Duktiga skribenter börjar bli efterfrågade. Det är inte så konstigt, läs här vad de behöver kunna.

En duktig innehållsskribent måste:

  • Vara duktig på att undersöka, hitta material, läsa på
  • Producera material som inte är kopierat från någon annan
  • Ha tillräckligt mycket kunskap om SEO och att skriva för webben
  • Vara duktig på Sociala Medier
  • Ha en gnutta talang
  • Vara disciplinerad
  • Vara duktig på att hålla deadlines

Balans mellan teknik, språk och sälj

Duktiga skribenter vet hur de ska skriva för att innehåll ska bli sökbart på nätet och ge bra rankning hos t.ex. Google. De vet också hur det ska vara en bra balans mellan det rent tekniska, läsarens välbehag och företagets önskemål om sälj. Dessutom är det bra om det är trevligt för ögat vid en första blick.

Att åstadkomma den rätta balansen kan vara rätt svårt om du inte har kompetens. Det är lätt att tro att vem som helst kan skriva. Visserligen säger jag ofta att alla kan blogga. Det betyder inte att alla blir duktiga bloggare. I all verksamhet visar det sig så småningom vem som är mer professionell än en annan. Precis som det i traditionell marknadsföring märks skillnad om en duktig copy har varit med i produktionen eller om det inte lagts möda vid orden.

I veckan lyckades jag koppla förbi min amerikanska IP-adress och tog chansen att se ”Så mycket bättre” med Sven-Bertil Taube som huvudperson. Var det fler än jag som noterade vilket underbart språk han har? Ett språk som vi tyvärr sällan hör numer. Kanske det inte passar i en VD-blogg, men nog gjorde det starkt intryck. Det var vackert, välformulerat och ödmjukt.

Sven_Bertil

Faktum är att riktigt bra texter gör skillnad. Inte nog med att texterna hamnar högre upp hos sökmotorerna – det lockar också fler läsare. Samt att de skapar bra resonans för varumärket.

[Tweet ”Riktigt bra formulerade texter gör skillnad!”]

 

Underhållande och utbildande genererar resultat

Många innehållsskribenter är duktiga på att göra om tråkiga, informativa texter till att bli både underhållande och utbildande. Är det underhållande och utbildande är chansen större att texten delas, läses flera gånger och kanske refereras till. Resultatet kan bli fler kunder.

Väl underbyggd och skriven text kan vara avgörande för tillväxten online. Framförallt gör det att varumärket blir mer synligt på t.ex. Sociala Medieplattformar. Enkelt eller hur? Om innehållet skapar fler läsare blir trafiken till hemsidan större vilket kan generera nya kunder. Med mer trafik, ju högre kommer du i Googles rankning – win/win!

Förutom att det är viktigt att texten har kvalitet är det viktigt att det ständigt produceras nya artiklar, nya texter. Om kommunikationen som har etablerats genom texterna med läsarna/följarna/gillarna upphör, förlorar besökarna snart intresse och vänder sig till andra innehållsproducenter. Jag vet, jag har varit både duktig på att producera innehåll och ibland mindre duktig och märker genast skillnad.

Word

Notera, duktiga skribenter vet att det är viktigt att välja orden väl. De måste veta vad målet med texten är, vem som ska nås och vilka ord som är mest sökbara. Ofta är de också duktiga på omvärldsbevakning, vet vad som är aktuellt och anpassar texten därefter.

 

Ta hjälp om du behöver

Värdesätter du dina texter tillräckligt högt? Större företag har insett hur viktigt bra innehåll är och anställer duktiga textförfattare till sina marknadsavdelningar. Men vad gör de mindre företagen? Förhoppningsvis anlitar någon som kan vara till hjälp. Det frigör tid för dem att göra det som de är bäst på, sin egen verksamhet.

Självklart jobbar de i nära samarbete med sin skribent – bollar idéer och ämnen såväl som förslag till rubriker som är lämpliga. Jobbet handlar om att förvandla idéerna till fantastiskt innehåll. Det spelar ingen roll vilken sorts text du vill ha: annonstexter, bloggartiklar, texter till hemsidan eller kanske en hel e-bok – duktiga skribenter kan göra det.

Det tråkiga för mig som spökskribent är att jag aldrig kan sätta mitt namn i direkt anslutning till texten. Det positiva är att jag får göra det jag älskar, att uttrycka mig i ord. Titta över dina egna texter, eller bloggar/artiklar du gillar – hur är de skrivna? Vad kan du göra för att skriva på ett mer tilltalande sätt med rätt balans mellan tilltal och teknisk bakgrund?

Hör av dig om du vill ha hjälp! Jag vet hur! 🙂

%d bloggare gillar detta: