www.foredrag.se

www.foredrag.se

I måndags såg mig själv när jag föreläser på första gången sen mycket länge. Vad nyttigt! Det skulle verkligen alla som pratar inför grupp behöva göra mellan varven… Ni vet hur kritisk man kan vara mot sig själv.

  • Vad gör jag med ögonbrynen hela tiden?
  • Kan jag inte stå still en enda sekund?
  • Jösses vad stor magen är!
  • Men, pratar jag verkligen så där fort?
  • etc…

När jag väl kommit förbi alla detaljstudier kunde jag faktiskt landa i vad är det egentligen jag säger, och går mitt budskap fram?

Faktum är att alla studier visar att orden bara ha 5-8% värde i fördelningen mellan ord, röst och kroppsspråk. Rösten runt 30% och resten är kroppsspråket. Men tänk själva, om vi bara har kroppsspråk, då får vi ju pantomim, och hur lätt är det att förstå alla gånger?

Det är klart att orden har betydelse. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att det är viktigt vilka ord vi väljer. För olika ord har olika värde, i olika sammanhang.

Hur det än är – jag kommer alltid tillbaka till de tre största misstagen de flesta föreläsare gör. Och även om jag brukar prata om dem, och faktiskt har med dem i en av mina inlägg på www.föredrag.se – vill jag snabbt nämna dem här också.

 

Uppgiften eller Målet

De allra flesta (inte alla) fokuserar på uppgiften de har fått för att tala inför en grupp. Det kan vara:

  • presentera företaget för presumtiva kunder
  • redovisa hur långt ett projekt har framskridit
  • visa hur det interna tidredovisningssystemet fungerar
  • eller något helt annat

Men det här säger inget om innehållet, egentligen. Och inget om vad jag vill att åhörarna ska ha med sig när jag är klar. Det är skillnaden. Ju tydligare du är med vad du vill åstadkomma med din presentation, ju bättre blir du. Det kan lätt bli väldigt fyrkantigt vid en företagspresentation t.ex. där organisationsscheman och utvecklingskurvor ska visas. Vad skulle målen kunna var då, jo:

  • få kunderna att känna: Det här företaget är proffsigt, ödmjukt och flexibelt
  • få projektägarna att veta: Vi ligger riktigt bra i tid, bitvis är vi t.o.m. före tidsschemat
  • få medarbetarna att förstå: Det är en förbättring och när ni kommit in i det så kommer ni att älska det
  • …?

Rutin eller Känsla

Många känner att när de väl har gjort en ”dragning” ett antal gånger är det lätt att gå upp och göra det igen, och igen, och igen… till slut behöver jag inte ens förbereda mig. Jag letar i väskan när jag kommer på plats, har inte med mig några åhörarkopior och vet ju i magen vad jag ska säga. Lite stressad? Ok, men det gör inget, för jag är ju rutinerad. Det farliga är att inte vara laddad alls. Hur kan du då nå fram till publiken.

Gå tillbaka till målet, vad är det du vill förmedla. Vad har du för aktuella, gärna dagsaktuella exempel. Vad kan du göra för att hitta känslan? Då kan du börja vara övertygande.

 

Talarstöd eller Åhörarstöd

Dessa bilder , PowerPoint och Prezi i all ära. Men det krävs faktiskt kunskap för att göra bra bilder. Är det viktigt att du representerar ett varumärke, kan det vara värt att ta hjälp med bilderna. Jag vet att programmet finns där, jag vet att det är ”kul” att göra bilder som det snurrar och hoppar i. Jag vet att… Men bilderna är till för de som lyssnar. Inte för dig som talar.

De ska förstärka budskapet, skapa en känsla och understryka dina argument. Det är bildens uppgift. Inte ditt manus!

 

Vill ni lära er mer – prenumerera på föreläsningar på www.föredrag.se – och se mina föreläsningar och över 100 av mina kollegors kompetens och erfarenheter.

 

 

%d bloggare gillar detta: