Jösses vilken utmaning! Hur skriver jag en blogg om att skriva bra bloggar? Jag vet ju att om inte ingressen är tillräckligt bra så kommer ingen att läsa vidare. Det betyder att hänger ni inte med så här långt är all tid jag lagt ner på resten av texten bortkastad. Vill du få några tips så kan det faktiskt vara värt att läsa vidare. Häng med!

 

bloggillustration_pratbubblor

 

Som jag nämnde i mitt förra blogginlägg så blir det mer och mer uppenbart att bra bloggar stärker varumärken och skapar möjlighet att ge den bild som du vill av ditt företag eller dig själv. Men faktum är att bloggtexter och andra säljande texter skiljer sig egentligen inte märkbart åt.

Som i all säljande text ska rubriken ge en aning om vad artikeln handlar om, eller iaf locka till läsning. Ibland kanske kvälls- och skvallerpressen går lite för långt i sitt lockande. Kanske rubriken är ännu viktigare i en blogg, för om du sprider den via sociala medier är det bara rubriken som syns.

Ingressen ger en intresseväckare som anger tonen och innehållet, underrubriker underlättar för att jag ska se den röda tråden…  Men för att bli lite mer konkret – här kommer några förslag:

 

Låt ditt inlägg ta både tid och engagemang

Personligen föredrar jag att läsa en blogg eller en artikel som är skriven för att det finns ett budskap och inte bara för att nu måste vi posta ett nytt inlägg – vad kan vi slänga in idag.

Vad är det som är relevant och aktuellt just idag, eller har du en tanke som gnager dig, är det något speciellt du vill ha sagt? Om du lägger in både tid och engagemang i dina inlägg kommer dina läsare att märka det.

 

Använd fakta och statistik

Om det förra tipset lockar sådana som jag – så lockar fakta, statistik och konkret kunskap en annan typ av läsare. Faktum är att ”90% av all statistik på webben gäller inte längre.” säger Abraham Lincoln från Springfield, Illinois.

Statistik är svårt, det gäller att vara uppdaterad och korrekt. Men för att bli relevant och se till att vara trovärdig kan det vara en god idé att använda sig mer konkreta påstående.

 

Använd frågor

Har du själv märkt att du har blivit helt uppslukad av en artikel eller ett inlägg? Vad var det som fångade din uppmärksamhet? Märkte du vad jag gjorde nu? Jag fick dig att tänka till genom att ställa några frågor.

Frågor får läsarna att tänka till och bli engagerade, direkt. Faktum är att det är ett mycket bra sätt att ange tonen och få fram ämnet för en artikel också. Precis som när du talar inför en grupp. Ställ gärna en fråga som du vet att de lätt håller med om, så att du får huvudet att nicka hos den som läser. Då är de från början positivt inställda.

 

Använd citat som är värda att citera

Jag tycker själv att det finns så otroligt mycket välformulerat redan sagt här i världen. Det är svårt att hitta precis den bilden eller uttrycket som jag själv vill förmedla. Citera någon annan. Ofta har vi några favoritcitat som vi gärna kommer tillbaka till. Men… se till att de är relevanta för artikeln.

Jag har en favorit, som egentligen inte passar här, men som jag ändå vill dela med mig av:

”Everybody dies, but not everybody lives” –
Mel Gibson som William Wallace i filmen Braveheart

Övrigt

Många pratar om att länka till andra bloggar eller hemsidor och att du ska kommentera på andras bloggar, se till att du blir pingad och finns på bloggsökningssiter som Knuff etc… Men affärsblogg, eller en blogg för att stärka ditt varumärke är inte riktigt samma sak som det allmänna bloggandet.

Se ditt bloggande som en samling artiklar istället. Men du kan också se till att det skapar agerande. Du kan ju t.ex. blogga om en specifik produkt som du har i din e-handel, eller lägga upp delar ur din e-bok, eller svara på supportfrågor som du ofta får av dina kunder.

Låt bloggandet bli en del av ditt varumärkesarbete! Ni får gärna ge tips om bra bloggar och dela med er av dem som en kommentar.

%d bloggare gillar detta: