Igår hade jag en dialog med ett globalt industriföretag om deras strävan att hitta smarta digitala lösningar som kommunicerar med varandra och gör jobbet lättare varje dag. Det kan ju vid en första reflektion verka som självklart och något som ”väl alla gör”. Vid en djupare betraktelse visar det sig att det oftast är svårare än så.

Då pratar vi inte bara mitt språk, dvs. marknadskommunikation via nätet, utan överhuvudtaget IT-lösningar som kan implementeras och accepteras av stora, globala organisationer. Problemet är sällan enkelt att lösa, när det ligger prestige, kulturskillnader och språkförbistringar som ett hinder i vägen.

Den digitala världen knackar på, inte bara på stora entrédörren, utan både köksdörren och bakdörren får besök. Det trycker på med den yngre generationen som är uppvuxen med en laptop i knät. Några av de äldre har förstått, accepterat och omfamnat ny teknik, medan andra fortfarande vill ha excelfilen på sitt eget skrivbord.

 

”En puckel att komma över”

Min kollega Ninni Udén skrev om fenomenet som en puckel att komma över. Det handlar om ett synsätt som måste förändras i grunden enligt Ninni. Jag håller med. Många börjar förstå och inse att det är en ny verklighet vi lever i. Det går inte längre att stå bredvid och tro att jag klarar mig ändå.

Många kämpade länge emot att köpa och använda mobiltelefoner. Idag är det få som klarar sig utan sin kära ägodel. Från början kallades mobiltelefonen t.o.m. för Nallen. Idag är det mindre en telefon och mer ett verktyg för att hålla koll på vardagen. Kalendern som vi tidigare skrev alla anteckningar i har blivit digital.

 

Aktiva betyder konstant aktivitet

Fortfarande är det många organisationer som tror att de är aktiva på Sociala Medier men inte har förstått vad det faktiskt innebär att vara riktigt aktiv. Det kräver både tid, omsorg och kunskap. En kunskap som fler börjar ha, men som ännu inte värdesätts tillräckligt mycket.

I en digital värld märker jag ett större intresse och fler nyfikna frågor snarare än motstånd och stolt deklarerande att vara antiFacebook. De senaste veckorna känns det som om en ketchupeffekt har tagit fart. Fler frågor, fler uppdrag och fler som inser sin egen begränsning. Förutom att det bådar gott för min egen verksamhet känns det bra att det jag brinner för och vill att fler ska förstå nu börjar hända.

Nu börjar jag ladda upp för konferensen #SMMW15 som förhoppningsvis ger mig ännu fler insikter och kunskap inom digital kommunikation.

 

 

%d bloggare gillar detta: