När jag och Julian (min engelske vän) hade en diskussion tidigare i veckan om vad vi egentligen kan ställa för krav på information från t.ex. en golfklubb var vi i det stora hela överens. Han var något mer irriterad än vad jag var. I dagens moderna digitala värld borde information vara så mycket enklare.

Det är nämligen så att vår golfklubb här i USA – (ja, jag vet, det är lite orättvist att jag kan spela golf nästan hela året, men ta det här som ett exempel) inte är den mest uppdaterade. Och vad jag förstår är det många fler klubbar som har samma påvra kommunikation med sina medlemmar.

Ärligt talat så förstår jag inte varför det inte kan vara bättre än det är. Idag blev jag själv drabbad och min irritation nådde nog förbi Julians nivå. I natt hade vi frost – ja, folks det kan vara kallt i South Carolina också. Det betyder förstås att de är lite extra rädda om banorna. De vill inte att någon ska spela innan frosten har försvunnit. Det kan jag förstå.

Men just den här veckodagen har damgolfarna en stående starttid vid 09:30. Jag var lite sen just i morse och tänkte att det är bäst att jag slår en signal och berättar att jag är på gång. Då fick jag till svar att de antagligen inte skulle öppna förrän om ett par timmar. Ingen specifik tid, utan bara om ett par timmar.

De vet att damerna har en stående tid, de vet att några har en bit att åka, de vet ungefär vilka det är som brukar spela och de har både e-postadresser, mobilnummer, hemsida, FB-sida och Twitter. Tror ni att informationen finns publicerad någonstans? Icke sa Nicke! Tror du att vi har fått något meddelande – nej, inte det heller.

Om jag tycker att det är dåligt – jag tycker att det är skräp.

CCC_Februari

Facebooksidan är inte uppdaterad sedan i augusti 2014 och med Twitter är det ännu sämre – Augusti 2013. Det är det här som kan hända i små organisationer eller företag när någon som tycker det är kul eller som förstår vikten av bra kommunikation kör igång. Men om de som tar över varken har intresse eller förståelse för hur en bra dialog ser ut idag kan det gå åt skogen.

Klubben kämpar för att attrahera nya medlemmar. Vi är bland de yngre medlemmarna. Även de som är några år äldre än vad vi är tycker att det känns föråldrat. Nya medlemmar blir knappast imponerade av det som syns digitalt om de är ute och letar efter en ny klubb.

Jodå, anläggningen är fantastisk, det finns alltid plats att spela och allt som rör själva spelandet är välskött och omhändertaget med god omsorg. Synd bara att de inte lyckas förmedla samma känsla av hur de sköter banorna i sin kommunikation.

Som en liten slutkläm kan den som är nyfiken få ta del av det senaste utskickade nyhetsbrevet – så förstår ni ännu mer hur många år tillbaka i tiden vi pratar om. Ladda ner nyhetsbrevet här: ColumbiaNyhetsbrev

 

Förhoppningsvis är mitt nyhetsbrev något mer professionellt. Vill du ha det i din inkorg kan du anmäla dig här:

 

[yks-mailchimp-list id=”7ddb43bc5e” submit_text=”Submit”]

%d bloggare gillar detta: