Har ni precis som jag märkt av att flödet i Facebook har förändrats. Det är absolut mer annonser och jag upplever dessutom att jag ser mindre av mina vänners inlägg. Eller är det så att färre och färre publicerar sina statusuppdateringar?

Men om du som företagare vill att dina länkade inlägg till t.ex. din hemsida ska synas bättre kan du faktiskt göra en del själv för att påverka. Speciellt vi som är småföretagare kan känna frustration över att det vi trodde skulle vara så bra för vår verksamhet hela tiden förändras och förändringen känns sällan som om det är till det bättre.

Facebooks algoritmer avgör hur många som kan se dina inlägg. Men de är också tillräckligt intresserade av att vi ska stanna kvar för att mäta vilken sorts länkar som vi användare gillar bäst. Då är det ju bara för oss att lära oss hur vi ska göra.

 

Egentligen finns det bara tre olika sätt att dela länkar:

1 En text och en automatisk länk med en kort förhandstitt

När du kopierar och klistrar in en länk blir det automatiskt en förhandstitt från den sidan. En bild (om det finns någon på sidan) och ett kort utdrag av texten från sidan. Du kan välja om du vill behålla själva textlänken i din statusuppdatering eller bara ha bilddelen kvar.

flodesTest4

Det kan se ut som den här ovan, eller så här:

FlodesTest6

I det första exemplet så är länken från ett blogginlägg, där jag har valt ut ett foto som ska ligga som rubrikbild, ibland kommer en bild med som finns på hemsidan. Eller du kan som här, välja att inte ha med någon bild alls.

 

2 Bara en länk, utan förhandstitt

När du klistrat in din länk och får förhandstitten väljer du helt enkelt att ta bort den genom att klicka på x:et i det övre högra hörnet av förhandsbilden.

flodesTest1

Visst händer det att jag klickar på varianter av den här sorten också, men betydligt mer sällan än exemplen under punkt 1.

 

3 Ett foto och en textlänk

Du kan också ladda upp ett foto och lägga till din länk efteråt i textfältet. Bilden kommer förstås att finnas med bland dina foton, vilket kan vara bra. Speciellt om du har skapat ett album för t.ex. blogginlägg och det här är en länk till ett blogginlägg.

 

FlodesTest5

Men nu är inte bilden klickbar – utan du kan bara få besökare att konvertera/länka vidare om de väljer din textlänk.

 

Facebook vill faktiskt ha oss kvar 

Facebook har som sagt tagit reda på vilken typ vi gillar mest. Det är nummer 1, en text och en kort förhandstitt. Därför syns länkar av den typen mer ofta än de andra.

Du kan faktiskt göra det alternativet ännu mer attraktivt. Facebook väljer ju automatiskt ett foto från sidan du länkat till – men du kan också ladda upp ett eget foto. Ett foto som inte ens behöver finnas på sidan du länkat till. Tänk vilka möjligheter det skapar. För vi pratar ju egentligen om jpg-bilder, inte nödvändigtvis foton.

flodesTest3

Det här är samma länk som det andra exemplet som ligger under punkt 1. Bara en direkt länk till min hemsida: www.nordinspire.se. Men jag har själv valt bild, där jag också lagt in egen text. Vad skulle du kunna göra om du med bilden kunde uppmana till ännu mer agerande?

Engagemang och tid spelar också roll

Andra saker som Facebook tar hänsyn till är hur länge de som klickar stannar på den länkade sidan innan de återvänder till Facebook. Visar det sig att det är en länk som de flesta lämnar väldigt snabbt… och det dessutom är ett fenomen som sker med de flesta länkade inlägg du publicerar, finns risken att det mesta du lägger ut kommer att försvinna i bruset. Det är ju bevisat, tycker Facebook, att det inte är tillräckligt intressant.

Även om jag försöker lära ut att småföretagare alltid ha en CTA (Call To Action) i sina artiklar och blogginlägg kan det finnas anledning att också se till att få delningarna och kommentarerna från blogginläggen på Facebook istället för på hemsidan/bloggsidan. Det gör att Facebook märker av att ditt innehåll är uppskattat och intressant.  Dela alltså med dig på ett sätt som ditt sociala nätverk gillar. Resultatet borde bli större räckvidd, mer engagemang och nöjdare både kunder och du som företagare.

Lycka till och kommentera gärna i den Sociala Mediekanal som du hittade länken till den här artikeln. 🙂

 

 

%d bloggare gillar detta: