Men jag gillar Pinterest!

För drygt en vecka sedan åkte våra nära vänner från Sverige hem igen efter att ha semestrat här hos oss i South Carolina. Hela tiden hade våra gäster kameror i högsta hugg, en liten automatisk digitalkamera, en större mer avancerad digitalkamera, sina iPads och smartphones förstås. Hundratals bilder knäpptes under vår vecka tillsammans.

Tittar jag i mitt eget facebookflöde eller på LinkedIn märker jag hur många statusuppdateringar som nu mer har bilder, eller en länk för den delen. Tittar vi hur våra flöden såg ut i tidernas begynnelse så kan vi se en tydlig förändring. T.o.m. i dessa valtider där argumenten borde vara vässade och utmejslade med väl valda ord – använder våra politiker gärna bilder för att visa sina åsikter.

Den 26 augusti uppdaterade Pinterest sin version av ”analytics” som nu är tillgänglig för alla som har en företagssida och kan verifiera sitt företagande. Så här sa deras produktchef Jason Costa till Marketing Land i en intervju.

”We are releasing this analytic product in the spirit of helping them (företagarna, min kommentar) get a closer understanding of how their publishing strategy is going on Pinterest.”

Men Pinterest är också en av få Social Media-kanaler som verkligen tar betalt om du vill synas och annonsera. Som vanligt blir det oroligt i leden när ett stor plattform för socialt engagerande, i det här fallet Pinterest, vill tillåta annonser i flödet och gör om för att kunna tjäna pengar. Många användare har hotat med att lämna Pinterest.

Facebook dominerar

I min värld är det fortfarande Facebook som är dominanten. Därför råder vanliga marknadsföringsregler, annonsera där publiken finns.

AktivaAnvandareSM

Visst finns det tillfällen när din målgrupp finns på andra ställen, som t.ex. Pinterest. Och för den delen, sociala medier är i ständig förändring. Pinterest försöker sakta att prova sig fram för att ta plats som en kanal för företag. Samtidigt, jag är förtjust i Pinterest och har börjat använda den kanalen för mina blogginlägg.

  • Folk letar aktivt efter saker att köpa eller bli inspirerade av

Oavsett om det är renoveringsprojekt, resor som ska bokas, bröllop som ska planeras eller den första tatueringen som ska på plats. Vi blir inspirerade på Pinterest och vi är benägna att köpa när vi är uppfyllda av något som har påverkat oss positivt.

Jag är på väg till en konferens i Atlanta för att få ta del av hur de har gjort som har lyckats marknadsföra sin verksamhet via Sociala Medier och hur de har gjort! Det ska bli fantastiskt spännande, och min fråga är: hur mycket har bilderna betytt?

 

%d bloggare gillar detta: