Egentligen kan jag inte fatta att jag inte tar bättre hand om den möjlighet som t.ex. Facebook ger, när det gäller att verkligen nå nya kunder. Jag menar jag kan betala X antal kronor för en annons i en branschtidning eller föö en monter vid något speciellt event. Och jag vet att många småföretagare är precis som jag. Vi betalar den där annonsen istället för att göra det vi skulle kunna göra, med bara vår arbetsinsats som kostnad.

Varför är vi egentligen så ”dumma” att vi lägger ner pengar på annonsering innan vi har klämt ut så mycket som vi bara kan på de fria kanalerna som vi kan?

Kanske beror det på att för många så är teknik, Internet och i synnerhet Sociala Medier fortfarande som att lära sig ett nytt språk. Dessutom slänger sig många in i t.ex. Facebook utan att lära sig hur och börjar därför helt fel. Bedömningen blir därför att det inte fungerar, eftersom de inte kan se något resultat.

Det är bara det att vi tänker fel – lite som jag har varit inne på tidigare. Du måste börja där du är och fundera på vad du redan gör. Vilka vet vi att vi redan kan nå och hur kan vi få dem att bli våra följare/gillare och trogna ambassadörer? Ibland behövs det så lite för att få fler.

Jag tänkte att den här artikeln kanske kan ge dig några tips på var du kan sprida din FB-adress för ditt företag.

 

Sprid din FB-adress överallt

Oavsett vilken paketering du har undrar jag om du då har med din adress till din facebooksida på paketet? Jag menar har du tryckt adressen på dina kassar, dina kartonger, dina visitkort, som avsändare på dina e-postmeddelanden? Helt enkelt finns adressen med överallt där den kan synas?

Jag har adressen med på mina visitkort, min paketering är ju inte så stor. Jag har den också med som avsändare på mina bilder när jag föreläser. (oftast, inte alltid). Vad jag är mer och mer uppmärksam på är att ha med dem på offerter och andra officiella dokument, på fakturorna finns det redan med.

Men frågan är: var kan du se till att webbadressen till din facebooksida syns?

När det gäller e-postsignaturen har jag experimenterat lite. Just nu behöver jag uppdatera min. Det fungerar bäst när du faktiskt använder en CTA, ni kommer ihåg? Call To Action.

pastedGraphic.pdf

Något som jag också har tänkt på, speciellt nu när jag befinner mig stor del av året på andra sidan Atlanten och det faktiskt händer att någon ringer mitt svenska telefonnummer, är att lägga till 10 sekunder på ditt mobilsvar. Kom ihåg att faktiskt säga vilken adressen är också.

pastedGraphic_1.pdf

Om du har e-postutskick som regelbundet går ut till prospekts och kunder antar jag att du mellan varven får nya prenumeranter på ditt nyhetsbrev. När de får sin bekräftelse på sin prenumeration, vad står det då? Är det bara ett konstaterande att deras förfrågan har bekräftats, eller kan det finnas med där också?

Jag har länge haft med mina Sociala Medieadresser på mina visitkort – vilket jag tycker är konstigt att inte fler har. Har du det?

pastedGraphic_2.pdf

När du har sett till att du verkligen sprider din adress överallt, då borde du också börja se resultat. En av de allra bästa exponeringarna jag har sett var när jag var på Café Garbo på Söder i Stockholm och behövde låna deras toalett innan jag gick. På dörren på toaletten står det: Nu när du ändå har tid och sitter här: Gilla oss på Facebook, och så deras facebookadress.

 

Så… ge mig exempel, var kan vi mer passa på att exponera våra FB-adresser?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

%d bloggare gillar detta: