Jag har så många tankar i huvudet att det nästan är svårt att samla ihop dem. Texter om facebook och om bloggande och om USA och om… kommunikation. Allt landar alltid i kommunikation. För min del handlar det om att vi kommunicerar på ett nytt sätt idag. Världen har förändrats och jag ser den som digital och social, på samma gång. Därför måste jag länka till den här Youtubefilmen som jag ofta har visat på mina kurser om Sociala Medier. Att berätta historien som engagerar och pratar både digitalt och socialt.

Jag vet att många där ute fortfarande tycker att de inte får den respons som de önskar på de ansträngningar de gör på nätet. Men det finns faktist ingen anledning att oroa sig. Att få många fans, gillare och följare sker långt ifrån automatiskt. Du måste helt enkelt jobba för det – men den goda nyheten är att det måste alla andra också göra.

Det finns stora företag som lägger miljoner på marknadsföring men som ändå har FB-sidor med bara några hundra gillare och inte ännu är aktiva på t.ex. Twitter. Fördelen är just att det kostar i tid och ansträngning men inte i direkta kronor. Och jag vet att det är tufft, jag är ju själv där. Frågan jag måste ställa mig är, vad tycker jag behöver hända för att jag ska anse att det är en framgång och värt det jag lägger ner.

Kommer ni ihåg när vi började ha hemsidor. Jag vet inte om du förväntade dig att få tusentals besökare på en gång. Själv var jag kanonglad om fler än en hade varit in på min sida en dag. Men vi satt inte och bara väntade. Vi såg till att det var proffsigt och representativt och sen gjorde vi reklam på alla möjliga andra ställen för att folk skulle hitta just vår hemsida.

NordinspireHemsida

Idag är nog ”likes” mer viktigt än ”links”. Besökare på din hemsida kanske får veta mer om företaget och möjligtvis köpa något men när de gillar din FB-sida kan du få andra fördelar som hjälper till på längre sikt.

För det första – de har valt att mer eller mindre prenumerera på dina uppdateringar. De vill helt enkelt ha information från dig och förhoppningsvis en dialog – du kan för första gången samtala direkt med dina kunder och prospekts.

För det andra – det öppnar dörren till dina gillares vänner, de introducerar dig till ett helt nytt nätverk som du inte hade haft annars. I genomsnitt sägs en person på Facebook ha närmare 300 kontakter. Tänk själv om det vore samma sak när någon besöker din hemsida, att det automatiskt sprids till närmare 300 andra personer.

Enkelt uttryck, ju fler gånger någon gillar något på din FB-sida ju oftare kommer det att synas i massor av flöden. Med tiden kommer ditt gillarantal att växa. Och med nya sökfunktionen blir det ännu mer tydligt, för när någon av dina gillares vänner söker något av det du erbjuder kommer du automatiskt att komma upp som ett alternativ. Ju fler gillare, ju fler rekommendationer vid sökningar alltså.

Men folk kommer inte att vilja gilla din sida eller det du gör bara för att du ber dem. Tro mig, jag har provat. Nu ska jag prova något nytt. Vi marknadsförare pratar alltid om CTA – Call To Action. Alltså, vad vill jag att mina besökare ska göra? Gilla så klart, ja, det förstås, men det räcker inte – du måste ge något tillbaka.

CTA-button

 

Fundera på följande två olika exempel på uppmaningar för att de ska gilla min sida:

Gilla oss på Facebook

eller

Ställ en fråga om Sociala Medier till oss på Facebook

Den första utgår från mig och vad jag vill från mitt företags synvinkel. Den andra bjuder in till att få något tillbaka. För du vet väl att det går inte att ställa en fråga eller kommentera på en Facebooksida utan att först ha gillat sidan. Smart va! Det viktiga är att du sprider det på alla kanaler som du kan. Jag har skrivit om Oreo förr – men de sprider faktiskt sitt budskap och sitt CTA t.o.m. på sina förpackningar. Facebook är helt enkelt för stort för att be folk att gilla din sida utan att tala om varför.

oreo3

Du skulle kunna säga:

  • Dela din åsikt med oss på Facebook
  • Få gratis råd om att sluta/börja röka/träna på FB
  • Ställ dina frågor om din iPhone till oss på FB
  • Diskutera frågan med… på Facebook
  • o.s.v.

Det är bara din fantasi som sätter stopp för vad du skulle kunna bidra med och öka engagemanget på din Facebooksida. Vilka förslag har du? Dela gärna med dig, du vet att jag uppskattar det. 🙂

%d bloggare gillar detta: