Eftersom jag sedan några veckor bor i soliga och varma South Carolina får jag ändra en del av mina liknelser, så de mer stämmer med min nya vardag. 🙂 Som t.ex. att likna Sociala Medier vid ett enda stort cocktailparty. Ni vet där man minglar runt och lyssnar av, drar vidare och hittar plötsligt ett trevligt ansikte, deltar i samtalet och bara trivs. Det pratas en hel del väder och jobb men du kan också hamna i spännande diskussioner och ibland otrevliga debatter. Precis som i sociala medier.
Skillnaden mellan nätverkandet och socialiserandet online och offline är bl.a. att du i verkliga livet bara hinner med att prata med ett fåtal under en kväll. På nätet kan du hålla flera konversationer igång samtidigt och tusentals kan delta samtidigt. Vid båda tillfällena kommer du att träffa på både trevliga och mindre trevliga personer. På ett cocktailparty kommer du att träffa dem som inte kan sluta att prata om sig själva. Men också sådana som är goda lyssnare och uppriktigt intresserade i ämnet ni diskuterar. Du kommer att möta de som är fantastiska berättare och de som kommer att tråka ut dig till döds.
Vem vill du göra affärer med efteråt? Hen som hela tiden berättar om sitt företag och hur bra dem är och försöker sälja in sina produkter och tjänster? Eller hen som lyssnar på ditt problem, har en öppen diskussion och kanske t.o.m. kan få dig att skratta?
Faktum är att samma regler som gäller irl gäller också när du agerar i sociala medier. Som företag eller organisation är det rätt lätt att välja eller hur? Du vill vara den som andra vill umgås med och ta hjälp av. Precis som på partyt vill du bli den som flest vill umgås med, prata med och är mest omtyckt.
Lyssna noga, var öppen och autentisk, berätta bra exempel och historier – det är egenskaper som skulle få dig populär på partyt, men också egenskaper som får ditt företag att bli omtyckt i sociala medier.
Det positiva är att alla har en möjlighet idag. Skapa en bra tjänst eller produkt, se till att ett fåtal börjar prata om det, gör det lätt för alla att dela och gilla. Idag visar du om du gillar en restaurang eller ett hotell på t.ex. Facebook. Förr kunde du bara berätta för kanske 10-15 personer men nu, nu är det hundratals som kan ta del av vad du rekommenderar.
Jag vill avsluta det här blogginlägget med ett par saker som är värda att fundera på.
- Sociala Medier kan aldrig kompensera för dåliga produkter eller företag. För även det som är dåligt sprids fort. Det som ändå är bra – att du snabbt får reda på om du är helt fel ute och kan korrigera dina misstag.
- Det kommer aldrig att hända över en natt att du blir framgångsrik via Sociala Medier. Det tar tid och kommer via fler och fler delningar, refererande och trafik till din hemsida t.ex. Det handlar om att bygga relationer, och det tar tid.
- Det kostar faktiskt att använda Sociala Medier. Det kommer att ta både tid och kosta pengar för att nå dit du vill. Visserligen är det gratis att gå med på de flesta sajter. Hur som helst det är lika för alla. Nästan inget stort företag med mycket reklampengar kan spendera tillräckligt för att garantera framgång på de sociala kanalerna. Och självklart måste allt du gör stämma med dina andra marknadsföringsinsatser.
Nu när jag har tid ”over here” – kommer ni att få följa med mina inlägg och förhoppningsvis se det som en utbildningsserie. Det är gratis, det är enkelt och jag gör jobbet åt er. Om ni vill så blir ju jag glad – sprid det vidare. 🙂