Nästan varje morgon börjar jag med att gå igenom mina nyhetsflöden och läsa länkar, inlägg och kommentarer. Jag vet att många fortfarande älskar papperstidningen. Det var ett antal år sedan jag insåg att vår lokala morgontidning gick till återbruket varje kväll och ingen hade brytt sig om att ens öppna den.

Med tanke på förra veckans diskussion om vår framtidsminister ska twittra eller facebooka funderar jag på hur de flesta gör. Visserligen är det mitt jobb att vara extra uppdaterad på Sociala Medier – men samtidigt som jag är det, så får jag också hela tiden de mest aktuella nyheterna.

Det spelar ingen roll om det är ishockeylagets matchresultat, att Sverige har bestämt sig för att erkänna staten Palestina eller statistik om hur långa olika inlägg maximalt bör vara.

OmfattningDu kan ladda ner hela infographen som en pdf här nedanför. Själva blogginlägget hittar du genom att klicka på bilden.

 

Innehåll är lika viktigt som längden på innehållet

Att innehållet är viktigt, är vi nog överens om. Hur långt innehållet är har nästan lika stor betydelse. Varje kanal har sitt specifika publiceringsutrymme. Det mest spännande är att konstatera att Facebookuppdateringar med högst 40 bokstäver blir mer delade och kommenterade än längre inlägg. Kritiken mot Twitter är ju normalt att det är svårt att uttrycka sig på 140 bokstäver samtidigt som FB:s inlägg delas om det är färre än 40 tecken, märkligt.

Det här blogginlägget kommer att bli långt ifrån de 1,600 ord som ett blogginlägg kan eller får vara. Men många av mina inlägg är åtminstone över 1,000 tecken. Den senaste tiden har jag faktiskt läst riktigt långa artiklar. Till historien ligger att jag då först blivit uppmanad på Facebook, LinkedIn eller Twitter, att läsa hela texten. För mig är det samma sak som en riktigt bra rekommendation. Då gör jag det!

Sociala Medier är en stor del av vår vardag och ett natuligt sätt att kommunicera och ta till oss information.

Den här veckan hade vi gäster från Sverige. Som alltid när vi har gäster blir det en del utflykter och turistgöromål. Många av aktiviteterna dokumenterades med foton och uppdateringar på Instagram, Facebook och Snapchat. En av gästerna var noga med att poängtera att hen normalt inte gör så mycket uppdateringar.

Av någon konstig anledning är det ibland viktigt att visa att ”det här är inget som jag spiller min tid på”. Som sagt, för mig är det en daglig rutin. Jag gör min avsyning på morgonen i sängen, igen när jag kommer till kontoret och ett par gånger till under dagen. Hur svårt kan det vara?

Hur konsumerar du Sociala Medier?

 

PS – det här inlägget blev 436 ord och drygt 2,000 tecken – DS

 

 

Ladda ner pdf-filen här.

 

%d bloggare gillar detta: