Bilden visar en av de första Mercedesbilarna. Tekniken har gått framåt, eller hur?
Just nu arbetar jag med att ta fram en ny föreläsning. Den utgår från mina två specifika intressen och ämnen som jag normalt föreläser om – men ihopkopplade. Kommunikation och Sociala Medier. Innan den lanseras kan ni få följa med på några tankar i den här digitala världen. Många är vi som frågar oss – vad kommer sen? Det finns en mättnad i Facebook, det diskuteras hur det kan anpassas och andra kanaler växer. Jag antar att det är fler än jag som plötsligt har fått betydligt fler förfrågningar på t.ex. LinkedIn. Men någonstans handlar det om att ha en helhetssyn på marknadskommunikationen – och framförallt på närvaron på webben.
Internet förändras ständigt
Det finns en sak vi kan säga med säkerhet om Internet och webben – det är ständigt i förändring och utveckling. Precis som vi har börjat förstå och kunna hantera våra hemsidor kommer Sociala Medier och våra iPads och Smartphones. Verkligheten förändras igen, och plötsligt ”måste” alla vara med på Facebook, vi måste sökmotoroptimera våra hemsidor och våra inlägg ska helst bara vara 140 tecken.
Idag är vår målgrupp i mycket större utsträckning uppkopplad och kommunicerar, interagerar på ett betydligt mer aktivt sätt än någonsin tidigare. Men fler och fler blir också inlåsta av ”firewalls” – säkerhetstänk och regelverk. Om du vill vara med och alltid se till att vara tillgänglig så krävs det faktiskt eftertanke. Du måste fundera på alla dina kanaler som du finns online. Den stora frågan att ställa är nog:
Var befinner sig webben idag och framförallt i morgon?
Sociala Medier driver webbutvecklingen?
Att Sociala Medier spelar roll är vi alla överens om. På sätt och vis är det Sociala Medier som driver utvecklingen av hur vi använder Internet och hur våra hemsidor numer måste fungera. Vi kräver att vi kan vara delaktiga i hemsidor, att vi kan kommentera och att vi kan dela och följa efter eget behag.
Den antika retoriken gäller än
Samtidigt som tekniken skapar möjligheter att enkelt alltid vara närvarande med en App till en Smarphone är det, det personliga och genuina som drar till sig uppmärksamhet. Historier som på något sätt berör, sprider sig som löpeld över nätet. Vi delar, publicerar och citerar. Därför måste vi alltid komma ihåg ursprunget till bra kommunikation och förmågan att övertala: ethos, pathos och logos. Dvs… pathos, känslan, måste alltid vara med.
Resultatet är det ända som räknas?
Men, på sista raden är det ändå alltid förmågan att konvertera alla dessa följare och gillare till kunder, trogna ambassadörer och bra representanter. Alla chefer vill börja mäta resultatet av webbnärvaron. Du måste på något sätt ha mätbara resultat.
Det är mycket att tänka på… jag (Lena) tänker så det knakar. Men att tänka räcker inte – det måste också omsättas i praktiken. Vi får se om jag blir skomakarens barn, eller om jag omvandla mina tankar till något som kan inspirera dig som också driver företag. Vill du följa med?