Jag har nyligen läst flera bloggar om hur viktigt det är med att få till rubriken. Ni vet, de där 10-tal orden som ska locka till läsning. Jag föreställer mig att det är fler än jag som tar lite lättvindigt på det och sätter dit något som hyfsat stämmer överens med innehållet. Men om det bara vore att hänvisa till innehållet skulle rubriker som ”Välkommen till företaget AB” fungera lika bra som ”Fantastiska produkter som spar dig både tid och pengar”. Kanske ingen av dem är bra… men om vi byter ut orden företaget och produkter mot vad det verkligen heter och vad vi verkligen säljer så är rubrik två åtminstone något bättre på skalan.
Det är lätt att tro att du måste vara superkreativ, men ibland kan faktiskt kreativitet stjälpa mer än hjälpa. Du funderar helt enkelt för mycket. Det finns nämligen några enkla steg som du kan ta för att hitta fram till, åtminstone en skapligt bra rubrik.
1 Skriv rubriken sist
Du kan skriva en rubrik först för att lättare hålla den röda tråden, men definitiv ska du skriva rubriken allra sist. För mig och bara för mig skulle den här rubriken kunna vara: inspirera till bra rubriker… men den är bara för mig och för att jag ska hålla tråden. När jag sedan har skrivit hela texten, och uppfattar att jag har åtminstone gett en och annan en bra idé – då är det dags för det riktiga rubrikskrivandet.
2 Skriv rubriken för de 20% av läsarna som verkligen är intresserade
Du kan aldrig nå 100% av de som exponeras och råkar bläddra förbi din text. Det är ok. Bestäm i ditt huvud vem det är du pratar med. De du vill nå är människor som:
- Är lätta att få intresserade (eller hur 🙂 )
- Gärna vill ge dig eller din produkt/tjänst en chans
- Kommer att dra nytta av och uppskatta din text/produkt eller tjänst
- Med glädje delar med sig av innehållet till fler
Prata helt enkelt med dem först. Om andra också kommer att gilla din rubrik och text, fantastiskt.
3 Beskriv vad det är läsaren får genom att läsa texten
Självklart, eller hur? Men svårare än vad det verkar. Jag måste erkänna att jag själv inte alltid ger mig tid att göra det här tillräckligt bra. Titta själv på listan av tidigare inlägg 🙁 Om du vet varför den här texten är speciell och varför läsaren skulle vilja ta del av den, är det ganska enkelt att sätta rubriken. Gör det inte för komplicerat bara. Överdriv inte och försök inte övertala, bara rakt på, om du kan.
Här har du ett bra exempel, på engelska dock: https://www.backupmytree.com/ – ”The easiest way to preserve your family´s history”. Det säger allt, eller hur?
4 Skriv så många förslag som du kan
Einstein sa: ”om jag blir ombedd att leta efter en nål i en höstack, letar jag inte tills jag hittar en, jag letar tills jag hittat alla”. Det betyder att du måste skriva en del dåliga också för att hitta en riktigt bra. Byt ut ord, byt ordning på orden, skriv en rebus, lek och bolla runt för att se vad som händer när du uttrycker samma sak på flera sätt. Så småningom kommer du att ha några stycken som är riktigt användbara.
Undvik alla som börjar med Vi, Vår eller annat som har med er att göra. Det är kunden och läsarna i fokus. Skriv inte för långa och inte heller för korta, försök inte vara för vitsig eller för svårförstådd, det är inte säkert att det går hem:
Lång:
Gör din dator till en fullfjädrad router och dela Internetuppkoppling med dina vänner, medarbetare och mobila enheter.
Kort:
Hemsidor för småföretagare
Svår att förstå:
Kapitalisera genom korspromotion och direktförsäljning
5 Använd sökoptimerade ord
Det borde kanske ha stått först, eller också inte. Det är en sak att ha en hemsida som får mycket trafik därför att du har rätt sökord, men som kanske lämnar den och klickar vidare så fort det går – och en annan att ha en sida som är optimerad så att de som kommer dit verkligen vet på en gång att de har kommit rätt. Så vad vill du ha, trafik som skapar engagemang eller trafik som bara är just det – trafik, kanske t.o.m. rusningstrafik.
Mina förslag till den här sidan:
- Fem enkla steg för att skapa en bra rubrik
- Skapa en rubrik som ger engagemang
- Lär dig skriva bra rubriker
- Rubriken är annonsen till din sida
Vad är ditt förslag – hur borde rubriken till den här texten vara? Skriv en kommentar.
eller gör som jag, ladda ner den här och lär dig mer: marketing experiments