Fler och fler företag använder infografer som ett sätt att ge information. Det kan vara allt från att jämföra olika alternativ hos en produkt, konkurrenter eller valmöjligheter till att skapa en lathund för att få din publik att göra det du vill i den ordning som du önskar. Dessutom är det många journalister som håller ögonen på infografer, de är ju betydligt roligare att publicera än tråkiga textbaserade pressreleaser.

En bra infograf visar din expertis inom ett område på ett spännande och tilltalande sätt. Dessutom är det lätt att få spridning, folk delar gärna med sig av infografer.

infographic

Vi omges dagligen av mängder av data och siffror. Ofta har de liten eller ingen betydelse för oss om de inte sätts i ett sammanhang. Alla undersökningar ni gör eller resultat ni åstadkommer eller annat som ni vill dela med er av går att göra om till bilder. Precis lika mycket som ni gör om materialet till PowerPoint-bilder går det att skapa en bra infograf. Den är ju precis som PowerPoint-bilderna en blandning av text, bild, illustrationer och design. Det går lätt att se till att den följer er grafiska profil, och det blir bra mycket roligare att titta på.

Infografer kanske är det nya sättet att sprida statistik, vad vet jag. Men jag vet att det är enkelt att visualisera relationer och statistik. Prova du också och dela gärna med dig. Jag sparar de jag gillar på mitt Pinterestkonto.

%d bloggare gillar detta: